16 518 läst · 32 svar
17k läst
32 svar
Sprickor i skarvar efter målning
Sida 1 av 3
Hej allesammans!
Tony heter jag och är ny på forumet! Jag är även nybliven ägare till ett radhus där jag och min fru tillsammans försöker renova rum för rum. Då detta är vårt första egna boende är det många nya moment och allt blir inte perfekt första gången tyvärr, så det är ju en hel del som man funderar på vad man skulle ha gjort annorlunda, även om det mesta faktiskt har gått väldigt bra!
Det är dock ett moment som jag nu känner mig lite osäker på, eller rättare sagt hur man korrigerar ett misstag som begåtts. Jag tar det från början så får vi se om någon har något universaltips att dela med sig av. Here goes:
Vi skulle måla väggarna i ett rum, så jag slet ner alla tapeter och tog bort alla tapetrester ner till gipsplattorna. I de skarvar där jag visste att det spruckit, tog jag bort spackel och glasfiberväv, spacklade om och satte pappersremsa med tapetklister för våtrum. Bredspacklade sedan väggarna helt, med ett bra resultat (tog dock lång tid, nybörjare som jag är). I 9 av 10 skarvar har detta fungerat klockrent, men tyvärr har det spruckit lite på några ställen.
Min fråga är egentligen: Om jag vill fixa detta, hur går jag tillväga? Om det är så att jag har snålat med limmet till pappersremsan, måste jag då slipa ner all färg ner till gipsplattan för att sedan göra om grundarbetet där, eller går det att göra ovanpå lagret av färg (för att sedan måla om)? Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är ju som inte lika lätt att ta bort färg som det är att slita ner tapeter.
Alternativ två, om det är korrekt gjort, men det spricker ändå, kan man istället sätta någon form av fog i sprickan och måla om? Blir det i så fall så pass hållbart att det inte kommer tillbaka?
Tack på förhand
Tony heter jag och är ny på forumet! Jag är även nybliven ägare till ett radhus där jag och min fru tillsammans försöker renova rum för rum. Då detta är vårt första egna boende är det många nya moment och allt blir inte perfekt första gången tyvärr, så det är ju en hel del som man funderar på vad man skulle ha gjort annorlunda, även om det mesta faktiskt har gått väldigt bra!
Det är dock ett moment som jag nu känner mig lite osäker på, eller rättare sagt hur man korrigerar ett misstag som begåtts. Jag tar det från början så får vi se om någon har något universaltips att dela med sig av. Here goes:
Vi skulle måla väggarna i ett rum, så jag slet ner alla tapeter och tog bort alla tapetrester ner till gipsplattorna. I de skarvar där jag visste att det spruckit, tog jag bort spackel och glasfiberväv, spacklade om och satte pappersremsa med tapetklister för våtrum. Bredspacklade sedan väggarna helt, med ett bra resultat (tog dock lång tid, nybörjare som jag är). I 9 av 10 skarvar har detta fungerat klockrent, men tyvärr har det spruckit lite på några ställen.
Min fråga är egentligen: Om jag vill fixa detta, hur går jag tillväga? Om det är så att jag har snålat med limmet till pappersremsan, måste jag då slipa ner all färg ner till gipsplattan för att sedan göra om grundarbetet där, eller går det att göra ovanpå lagret av färg (för att sedan måla om)? Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är ju som inte lika lätt att ta bort färg som det är att slita ner tapeter.
Alternativ två, om det är korrekt gjort, men det spricker ändå, kan man istället sätta någon form av fog i sprickan och måla om? Blir det i så fall så pass hållbart att det inte kommer tillbaka?
Tack på förhand
Är det ett trähus ? går det isär eller ihop , båda kan få sprickor , men mest när det går isär
hur såg det ut när ni började , var det sprickor även då
Då kan det röra sig på ett ställe p-g-a- variationer på temperaturer inne eller ute , eller båda , och bli svårt att få till det
Pappersremsan ska vara lös på mitten för att ta upp skillnader , blir då skrynklig om det går ihop , men kan spricka om det går isär för mycket
Kanske med en målarfog , den är lite elastisk och övermålningsbar , det satt glasfiberremsa
förut och den är lite starkare för drag än pappremsa .
Men du ska veta att i målarkretsar är det lite olika uppfattningar om papp eller glasfbiber
hur såg det ut när ni började , var det sprickor även då
Då kan det röra sig på ett ställe p-g-a- variationer på temperaturer inne eller ute , eller båda , och bli svårt att få till det
Pappersremsan ska vara lös på mitten för att ta upp skillnader , blir då skrynklig om det går ihop , men kan spricka om det går isär för mycket
Kanske med en målarfog , den är lite elastisk och övermålningsbar , det satt glasfiberremsa
förut och den är lite starkare för drag än pappremsa .
Men du ska veta att i målarkretsar är det lite olika uppfattningar om papp eller glasfbiber
Det är ett trähus och jag tror att det går isär. Det var som sagt sprickor på några ställen och de flesta har inte kommit tillbaka efter pappersremsan. Jag visste inte att pappersremsan ska vara lös på mitten, så har jag inte fått det förklarat, så den är som sagt limmad. Har ju lite svårt att se hur den kan vara lös i mitten om den spacklas på plats? Så gör man ju normalt sett, eller hur?
Pappersremsan har jag förstått ska var starkare än glasfiberväv, det var därför jag gick den vägen.
Jag undrar dock fortfarande hur man bäst går tillväga i det här scenariot då väggarna är målade, kan man göra om det hela med pappersremsa utanpå färgen eller måste man ta sig ner till gipset igen. Om så är fallet, hur tar man enklast bort färgen?
Pappersremsan har jag förstått ska var starkare än glasfiberväv, det var därför jag gick den vägen.
Jag undrar dock fortfarande hur man bäst går tillväga i det här scenariot då väggarna är målade, kan man göra om det hela med pappersremsa utanpå färgen eller måste man ta sig ner till gipset igen. Om så är fallet, hur tar man enklast bort färgen?
Jag har aldrig hört talas om att man ska göra på det sättet. Har du nån länk till instruktioner för hur man får till det när man sätter remsan i det våta spacklet?L Liteavvarje skrev:
Läs ordentligt vad jag skrev och kom inte med någon pekpinne om helt fel och egna påhittStefan N skrev:
det kallar jag för påhopp
Jag skrev att det är lite olika uppfattningar i målarkretsar och den delen har du själv att ta ställning till och inte kasta dig över någon på ett sådant sätt
Utan kanske säga att pappremsa är faktiskt starkare
På framsidan kommer det att vara spackel men inte på backsidan , då är den lös ,men om det rör sig mycket hjälper det knappt ändå , men hos mig fungerar detuseless skrev:
De som då kan vara viktigt att veta men i princip omöjligt , bara att ha tur , är att det rört sig till häften i skarven
Remsan sätts väl i spacklet annars gör den inte lika stor nytta? Dessutom har jag svårt att se hur den ska kunna bli skrynklig utan att spacklet spricker? Men, du får gärna lägga upp nån länk till anvisningar för hur man får till det och hur det funkar. Alltid bra att lära sig nåt nytt...
Någon länk till det du frågar om har jag inte , nu är kanske det är lite skillnad på renovering av vägg och ny gips som har sin fasningar kvar , hos mig fungerade det bra att sätta papp med spackel på utsidan , sen om det är andra faktorer som inverkat det bryr jag mig inte i ,useless skrev:
Bara att det inte har spruckit nu , slätt och fint i flera år
Och egen erfarenhet i ämnet , sen om du har annat i huvudet för det är upp till dig
Det med att ge sig på färgen är nog ingen ide , är ett omöjligt jobb -B bjaurgen skrev:Det är ett trähus och jag tror att det går isär. Det var som sagt sprickor på några ställen och de flesta har inte kommit tillbaka efter pappersremsan. Jag visste inte att pappersremsan ska vara lös på mitten, så har jag inte fått det förklarat, så den är som sagt limmad. Har ju lite svårt att se hur den kan vara lös i mitten om den spacklas på plats? Så gör man ju normalt sett, eller hur?
Är det bara den väggen som spricker , går den i taket rakt i genom huset eller yttervägg ,
så är det huset som lever sitt eget liv med rörelser , och du ska veta , det är stora krafter som inte går att förhindra med mindre än att spärra rörelsen på just det stället .
Men då kommer det att spricka på annat ställe som kanske är sämre
I övrigt kan det vara svårt ge någon rekomdation på åtgärd