Vi håller på att fixa till vår bagarstuga i ett torp vi nyss köpt, se bifogad bild.
Då ugnen är omålad men använd och ganska sotig undrar vi om någon vet hur man ska göra förarbetet samt vilken typ av färg vi ska använda då vi vill ha den vit.
Jag har både läst om limfärg och om kalkfärg (båda blandar man själv) men när jag pratar med personal på färgaffären så fattar de inte vad jag menar, bagarstugan är för närvarande ej vinterbonad men på sikt kommer den att bli det.
Tacksam för alla tips jag kan få
.
Då ugnen är omålad men använd och ganska sotig undrar vi om någon vet hur man ska göra förarbetet samt vilken typ av färg vi ska använda då vi vill ha den vit.
Jag har både läst om limfärg och om kalkfärg (båda blandar man själv) men när jag pratar med personal på färgaffären så fattar de inte vad jag menar, bagarstugan är för närvarande ej vinterbonad men på sikt kommer den att bli det.
Tacksam för alla tips jag kan få
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att personalen på färgaffären inte känner till limfärg och kalkfärg är sannolikt bara ett symptom på inkompetens.
Tyvärr brukar ofta (men inte alltid) färgen börja flaga rent vedervärdigt efter några år om man målar en gammal mur i en ouppvärmd byggnad med modern plastfärg eller alkydfärg.
Jag skulle försöka ta reda på vad det är för färg där av gammalt
Tyvärr brukar ofta (men inte alltid) färgen börja flaga rent vedervärdigt efter några år om man målar en gammal mur i en ouppvärmd byggnad med modern plastfärg eller alkydfärg.
Jag skulle försöka ta reda på vad det är för färg där av gammalt
Tvätta av den värsta smutsen med målartvätt eller liknande, sedan en strykning med Silikatbinder för att avsluta med två strykningar med Silikatfärg. Silikatfärg använder man även utomhus så den klarar lite kyla. Se bara till att det är någorlunda varmt inomhus när ni målar.
Klicka här för att svara