Ska måla dörrar, lister, foder m.m. i lägenheten och har fått tips om att man ska använda målartvätt innan.
Jag var och köpte denna för 29kr på Jula:
http://www.jula.se/malartvatt-129241

Jag har förstått att det passar att föra på det med svamp.
Men hur ska man göra, bara applicera och vänta eller gnida?

Sedan ska det sköljas med vatten står det, kanske går att ta en blöt handduk tänker jag?

Sedan så undrar jag hur lång tid efter att man applicerat medlet man ska skölja det?
Konstigt att det inte är mer detaljerad information om hur man går tillväga på flaskan :confused:

Använder själv Nitor målartvätt till allt som behöver tvättas inomhus,behöver ej eftersköljas och finns i alla välsorterade färgbodar för ca 45:-
Bara att duscha på och låta verka ngn minut för att sen torka av.
Hoppas du har kvar kvittot;-)

• Gilla
Ibbo
  • Laddar…
Ta en blöt handduk eller nåt och torka av det, du kan vänta en liten stund, men inte så länge att det torkat av sig själv..

• Gilla
LouisePG
  • Laddar…
Mäster skrev:
Ta en blöt handduk eller nåt och torka av det, du kan vänta en liten stund, men inte så länge att det torkat av sig själv..
Vänta ca 5 minuter? eller mer 20 min?

Det är väl lite beroende på tålamod ;) En halvminut- en minut var vad jag tänkte, och lite beroende på hur smutsigt det är,

Jag brukar stryka på målartvätt (utspätt med vatten enligt instruktion på flaskan) med en trasa eller svamp. Om något parti är lite smutsigare brukar jag gnida litegrann. Sedan väntar jag som Mäster skriver en halvminut-en minut innan jag torkar efter med en blöt (inte drypande ;-) handduk. Inte jättenoga med tiden, har det hunnit torka får du se till att gnida lite extra bara så att du verkligen får bort mlartvätten. Skölj den blöta handduken med jämna mellanrum.
Obs! Om du får målartvätt på glas eller andra ömtåliga ytor (t.ex. golvet som inte ska målas om) måste du torka hyfsat omgående eftersom det ju mattar ner ytan.

Perfekt, då vet jag hur jag ska göra!
Tack för era svar!

Och man kan använda tvätten till i princip allt eller?
Dörrar, foder, lister, bakom och runt om element samt element är det jag har i kikaren...

Ja, jag brukar använda det till alla målade ytor. Du kan ju vara lite försiktig om det är ömtåliga ytor intill, som sagt, men om du bara är snabb med att torka bort ska det inte vara någon fara.

Jag brukar torka av två gånger, för att vara säker på att få bort det mesta. Och täta sköljningar av eftertorkningstrasan, som sagt.

tobbe72 skrev:
Använder själv Nitor målartvätt till allt som behöver tvättas inomhus,behöver ej eftersköljas och finns i alla välsorterade färgbodar för ca 45:-
Bara att duscha på och låta verka ngn minut för att sen torka av.
Hoppas du har kvar kvittot;-)
...och när man sedan får kypningar, dålig vidhäftning och dylika problem med sin dyrt(?) införskaffade snickerifärg, på grund av att tensiderna som ligger kvar på ytan reagerar med färgen, blir det extra kul!

nemlan skrev:
...och när man sedan får kypningar, dålig vidhäftning och dylika problem med sin dyrt(?) införskaffade snickerifärg, på grund av att tensiderna som ligger kvar på ytan reagerar med färgen, blir det extra kul!
Tensider är väl vattenavvisande så de sköljer man väl ändå inte bort eller?
Sen tror jag heller inte att alcro/beckers skulle sälja en sån produkt om det var så illa.
Kommer ihåg för 20talet år sedan när allt skulle lutas och eftersköljas,allt var inte bättre för;)

Följer på gammal tråden med fråga - slipa först eller tvätta först? Fönsterbräden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.