Jag som är en total klant och väldigt ohändigt har målat mitt sneda furutak med Jotun Kvist & Spärrgrund och sedan Lady Supreme finish. Damen i affären försäkrade innan köp om att det var bästa kvalitet och att det inte skulle rinna något.

Tyvärr missade jag den lilla detaljen att färgen rann till fina droppar och klumpar.

Det är svårt att göra verkligheten rättvisa men syns lite på bifogade bilder. (det är mycket värre i verkligheten, och det ser ut ungefär likadant över hela taket)

Innan jag börjar göra om allt funderar jag på om någon kanske varit med om liknande och vet vad som är bäst att göra. Går det att bara slipar ner ojämnheterna och måla om? Jag tänker mig att det kanske blir svårt att få det jämt och bra.
Alternativet är väl att jag får köpa någon sorts gipsskivor eller liknande och sätta upp istället (om de är förlåtande för "ojämnt" underlag?)

• Målat snett furutak med synliga droppar och klumpar efter färg som runnit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtak målat i grått med synliga droppar och klumpar av färg som har runnit.
    Skapa konto
  • Närbild på snett furutak med ojämn målarfärg och droppbildning.
    Skapa konto
  • Ny målad furutak med droppar och klumpar från rinnande färg.
    Skapa konto
Gipsskivor låter fel. Det blir ju en helt annan vägg om du monterar sådana.
Antagligen har du haft för mycket färg på penseln när du strök ut färgen. För bästa resultat använd kvalitetspenslar.

Försiktigt slipning med sandpapper därefter en ny strykning borde funka. Testa först lite på en undanskymd plats.

Ingen större erfarenhet av just jotuns spärrgrund men blir den bara hård nog att slipa så är det ju inga konstigheter att slipa ner och måla igen.

Instämmer med övriga. Slipa och måla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.