Behöver lite råd från alla målarexperter. Har en källare där betongväggarna är målade med kalkfärg - borstade med en grov struktur.
Har lie färgsläpp på vissa ställen och gav mig idag på att fixa detta. Behöver lära mig hur jag ska gå till väga då det enligt förra ägaren inte är helt ovanligt att man får pilla bort och fylla i med lite ny kalkfärg när höstfukten kommer.
Jag tyckte det var väldigt svårt att imitera det grovborstade mönstret med en pensel - några tips?
OCH jag upptäckte till min stora fasa att ifyllnaderna blev kritvita
till skillnad från resten av väggen... hur lång tid tror ni det tar innan mina lagningar gulnar något och smälter in?
Känns som jag gjorde mer skada än nytta...
Har lie färgsläpp på vissa ställen och gav mig idag på att fixa detta. Behöver lära mig hur jag ska gå till väga då det enligt förra ägaren inte är helt ovanligt att man får pilla bort och fylla i med lite ny kalkfärg när höstfukten kommer.
Jag tyckte det var väldigt svårt att imitera det grovborstade mönstret med en pensel - några tips?
OCH jag upptäckte till min stora fasa att ifyllnaderna blev kritvita
Känns som jag gjorde mer skada än nytta...
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Nästan omöjligt att svara på utan bilder. Är du säker på kalkfärg dessutom?
Det ska enligt förra ägaren vara borstat med kalkfärg ja för att låta väggarna andas.
Här är lite bilder - min lagning längst ner på andra bilden
Här är lite bilder - min lagning längst ner på andra bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jag förutsätter att det är kalkslam dvs släckt kalk (murkalk E) uppslammat i vatten (alt våtsläckt kalkpasta och vatten)? Det gulnar vartefter och lagningarna når nog samma nyans som det tidigare efter ett tag. Men jag ser fortfarande efter några månader svaga skiftningar där vi fyllde i lite skavda partier på murstocken.
Tycker din vägg ser ok ut om du kan leva med skiftningarna tills dess du slammar om hela väggen. Använd då hellre en murarborste; stor kvastliknande grej. Jag tycker kalkslam är lättjobbat utöver att det behövs skyddsglasögon o handskar.
Tycker din vägg ser ok ut om du kan leva med skiftningarna tills dess du slammar om hela väggen. Använd då hellre en murarborste; stor kvastliknande grej. Jag tycker kalkslam är lättjobbat utöver att det behövs skyddsglasögon o handskar.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Tack för ditt svar - frågar dig vidare då du verkar ha bra koll - det jag köpte var nog någon pasta som jag ändå spädde ut med lite vatten till. Det jag ser idag är att jag har fått små sprickor i mina lagningar - se bild - vad har jag gjort fel och hur fixar jag/gör om det?Stenolofanders skrev:
Jag förutsätter att det är kalkslam dvs släckt kalk (murkalk E) uppslammat i vatten (alt våtsläckt kalkpasta och vatten)? Det gulnar vartefter och lagningarna når nog samma nyans som det tidigare efter ett tag. Men jag ser fortfarande efter några månader svaga skiftningar där vi fyllde i lite skavda partier på murstocken.
Jag läste också om glasögon och skyddshandskar - jag fyllde bara i lite med pensel som jag blandat i en burk - behöver man skydd även då? Visst jag fick lite kalk på händerna men det gick ju bort enkelt med vatten...?
Logga in
Skapa konto
Jag gissar att sprickorna beror på att du haft för tjock färg. Man behöver måla många gånger med väldigt tunn färg när man kalkar. På första sidan av vår fasad blev det fem lager innan jag blev nöjd, plus två lager med kalkvatten (först och sist).
Cement är frätande, därför vill man undvika att få det i ögonen eller långvarigt på händerna.H hullan skrev:
https://giftinformation.se/kemikalieregister/cement/
Ok, jag verkat förstå att jag, som någon påpekade lagt på ett för tjockt lager direkt.
Jag skulle nog iaf fyllt i med 2 tunna lager under två dagar.
Kan jag bara knacka bort detta igen och göra om det om några veckor? Några fler tips?
Mitt mål är alltså bara att fylla i färgsläpp som uppstått på en befintligt kalkad vägg
Jag skulle nog iaf fyllt i med 2 tunna lager under två dagar.
Kan jag bara knacka bort detta igen och göra om det om några veckor? Några fler tips?
Mitt mål är alltså bara att fylla i färgsläpp som uppstått på en befintligt kalkad vägg
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Eventuellt o troligen onödigt att knacka bort nåt.
Det händer inget särskilt på det kemiska planet med kalkslam när det torkar. Det bara torkar, till skillnad från cement eller gips eller många färger som härdar till nåt kemiskt sett annorlunda än det var från början. Ett nytt skikt med kalkslam fäster lika bra på tidigare lager kalkslam som på puts (men sämre på cementbaserade bruk: betong mm).
Blanda en riktigt tunn mjölk av kalkslam o vatten, slabba på igen, ev flera gånger tills du är nöjd. Sprickorna kommer nog att fyllas igen, tillräckligt bra. Goodenough är lämplig ambitionsnivå när det gäller kalkslam.
Det händer inget särskilt på det kemiska planet med kalkslam när det torkar. Det bara torkar, till skillnad från cement eller gips eller många färger som härdar till nåt kemiskt sett annorlunda än det var från början. Ett nytt skikt med kalkslam fäster lika bra på tidigare lager kalkslam som på puts (men sämre på cementbaserade bruk: betong mm).
Blanda en riktigt tunn mjölk av kalkslam o vatten, slabba på igen, ev flera gånger tills du är nöjd. Sprickorna kommer nog att fyllas igen, tillräckligt bra. Goodenough är lämplig ambitionsnivå när det gäller kalkslam.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden