Hej !

Jag har tänkt att sprutmåla det kök som jag snart har byggt klart, se gärna bifogade bilder.

IMG_1203-.jpg
IMG_0943.jpg

För ändamålet har jag skaffat mig en Fuji Mini-mite 4, 1.0- 1.4- 1.8-Nål, helmask och ett partytält att måla i utomhus :)

Jag har förstått att 2 komponents syrahärdande färg är det bästa för ändamålet även om det luktar som sjutton, knepigare rengöring... och inte går att köpa på den vanliga färghandeln. Så istället för att beställa från ex Syntema i Eskilstuna gick jag in på den lokala lackeringsfirman för att fråga om jag kunde köpa färgen av dem vilket jag kunde. DOCK var den lokala lackeringsfirman osäker på om jag kunde spruta sådan färg med en Fuji färgspruta! :rolleyes:

---

Frågorna:

1. Men visst kan jag spruta 2 komponents syrahärdande färg med en Fuji Mini-Mite 4?

2. Vad heter syrahärdande färg i USA/Canada? 2K Paint, Aerosol eller något annat?

3.a Vilken typ av spackel är det som gäller?
Lokala lackfirman sa absolut inte snickeri spackel utan någon form av Plastic Padding. Vilket passar bäst till trä?

3.b :surprised: Hur ser jag smidigast till att det snickeri spackel jag lagt på inte ställer till något problem?
Attans jag har Alcros snickeri spackel på mina luckor, efter inrådan av den lokala färghandeln! Berättade att luckorna skulle lämnas in och sprutmålas med 2k färg, vilket var planen då, men fick ändå rådet att avvända vanligt snickeri-spackel. Jag ifrågasatte dem faktiskt men dom stod på sig.

4. Rekommenderar ni någon annan färg än den Syntema säljer får ni gärna hojta.

5. Vilken färg är näst bäst att använda till ändamålet om jag väljer att behålla spacklet som det är nu på luckorna men sprutmåla själv?

Tacksam för alla svar, korta som långa :D

PS.
Det hade såklart varit busenkelt att lämna in luckor o stommar till ett proffs men det hade inte varit hälften så skoj :geek:

Åsa Lund
Tyvärr ger jag inte mycket för lokala färgaffärer med glyttar anställda.
Utbildningen de får är enligt mig bara från de stora tillverkarna och när det är specialgrejor som ska göras har de ingen aning
Kunskap i ämnet hittar man bättre på nätet

• Gilla
DinGranne
  • Laddar…
Rent generellt så gäller att alla 1k produkter under en 2k produkt kan ställa till problem. Sen finns det inga regler hur saker och ting bär sig åt eller reagerar. Det kan sluta bra och det kan gå åt fanders.
Det bästa på känsliga grejer är att hålla sig till ett system av produkter där det finns dokumenterad funktionalitet.
Jag ser dessutom att det du spacklat mest är skarvar? Det kommer troligen inte bli nå bra oavsett spackel eftersom det kommer att röra sig där och spricka.

Jag använder Beckers Care som också är en syrahärdande och det är inga problem med snickerispackel, möjligen att det suger mer färg och man får spruta lite extra.

2K på ”något annat” kan gå bra, andra varvet 2K kan få ”något annat” att krackelera men om man låter det torka 1-2 veckor så brukar det fungera.

Protte

S Stefan1972 skrev:
Det bästa på känsliga grejer är att hålla sig till ett system av produkter där det finns dokumenterad funktionalitet.
Jag ser dessutom att det du spacklat mest är skarvar? Det kommer troligen inte bli nå bra oavsett spackel eftersom det kommer att röra sig där och spricka.
Yes är med på att det är bäst att hålla sig till system :) Hade tyvärr lite för mycket förtroende för färgfirman eftersom jag fått goda råd där innan men av annan personal. Japp det är skarvar som är spacklade men ej slipade på bilden. det kommer ligga minimalt kvar i skarvarna allt är planhyvalt till exakt samma dimension av mig men på några få ställen har jag missat 0.2 eller 0.3 mm när jag sammanfogade dem :)

@prototypen, Stefan1972, Åsa Lund

Tack för bra svar!

@prototypen
Spännande, men då gör jag ett test och målar på det som jag har spacklat först på ett test-skåp som jag har byggt innan för att testa arbetsmomenten.

- Hur länge brukar du låta snickeri-spacklet torka innan då målar över med Beckers Care, (första lagret)?
- Vad för produkt skulle du välja att spackla mini märken med som eventuellt blivit synliga efter första lagret med "Care" (om du vill måla över fortare än 1 - 2 veckor )?

D DinGranne skrev:
Hej !

Hej, målar dagligen med syra så ska försöka svara på din frågor:)

Frågorna:

1. Men visst kan jag spruta 2 komponents syrahärdande färg med en Fuji Mini-Mite 4?
Ser inte vrf ,man inte skulle kunna använda de, Har kört med biltema å det funkar bra.

2. Vad heter syrahärdande färg i USA/Canada? 2K Paint, Aerosol eller något annat?
Oj bra fråga, skulle tror 2K paint, om inte annat bör dom förstå vad du menar:)

3.a Vilken typ av spackel är det som gäller?
Lokala lackfirman sa absolut inte snickeri spackel utan någon form av Plastic Padding. Vilket passar bäst till trä?

Vi använder vanlig 2k tex Plastic Padding, eller likande

3.b :surprised: Hur ser jag smidigast till att det snickeri spackel jag lagt på inte ställer till något problem?
Attans jag har Alcros snickeri spackel på mina luckor, efter inrådan av den lokala färghandeln! Berättade att luckorna skulle lämnas in och sprutmålas med 2k färg, vilket var planen då, men fick ändå rådet att avvända vanligt snickeri-spackel. Jag ifrågasatte dem faktiskt men dom stod på sig.

Spelar inte någon roll, vi använder 2k till stora skador, å helt vanligt snicker spackel, vid tex bredspackling, mindre små skador. Nackdelen med vanligt snicker i är att de sjunker,

4. Rekommenderar ni någon annan färg än den Syntema säljer får ni gärna hojta.

På firman använder vi en färg som heter träff 30. men den är för industri, så vet inte om privart kan få tag på den.

5. Vilken färg är näst bäst att använda till ändamålet om jag väljer att behålla spacklet som det är nu på luckorna men sprutmåla själv?
Bäst och bäst, är som allt annat, antigen gillar man nordsjö, eller Alcro, kör med det du är van vid.
Spacklet kommer inte vara några problem.

Tacksam för alla svar, korta som långa :D

PS.
Det hade såklart varit busenkelt att lämna in luckor o stommar till ett proffs men det hade inte varit hälften så skoj :geek:

PS:p Det låter som en bra ide:p heheh lycka till
Blev lite tokigt, men har svarat på dina frågor ovan:)
Får höja ett finger, jag har målat med syra i 7år.. å tycker de är lätt, prata med en bekant som är billackerar, han hade provat att måla med "min" färg, han tyckte det var extrem svårt, mkt lättare med billack, men har målat för lite billack för att utala mig om de.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.