Hej,

Stockpanel, målad med alkyldoljefärg och ska målas om med detsamma.

Jag har svårt att avgöra vilket underarbete som krävs, jag tänkte målningstvätt samt ev slipa till det lite med sandpapper. Räcker det? Vore skönt att slippa skrapa och hålla på olja och grundmåla.

6Bdgvw0.jpg

Mvh Johan

Går nog att slipa - men använd maskin, typ excenterslip. Du måste få bort allt löst och sprucket!

Sen får du grunda det som är trärent åtminstone.

T Tosse skrev:
Går nog att slipa - men använd maskin, typ excenterslip. Du måste få bort allt löst och sprucket!

Sen får du grunda det som är trärent åtminstone.
Tack för ditt svar. Då måste jag köpa en excenterslip då. :cool:

Jag försöker förstå vilket sandpapper jag bör köra med. Tips?

Jag tänker beställa en Makita BO5041 för övrigt.

Jag hade provat med 40 och 80 korn. Obs att jag inte är proffs... men det är vad jag har använt på fasad.

Fulkemisten
Det där beror på färgen och hastigheten på maskinen. En del plastfärger "bränner" fast i papperet vid full fart på maskinen. Som tur är kan du ställa in hastigheten på den modell du tänkt dig. Jag brukar köra 40-, 60- eller 80-papper för färgslipning. Du får prova dig fram. Räkna med att det blir lite skrapning också.

Känns som det är dumt att försöka stressa detta. Jag kör nog skrapning och slipning helt enkelt. Problemet är att jag har tänkt använda stege bara, det har gått bra att måla takfoten som är högre än fasaden. Men allt detta underarbete gör att jag känner ett starkt behov av en ställning, men plånboken säger nej. :worried:

Claes Sörmland
Varför inte bara skrapa? Alydoljefärg biter sig fast väl i underlaget utan slipning.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför inte bara skrapa? Alydoljefärg biter sig fast väl i underlaget utan slipning.
Kanske ska testa det, jag har fått för mig att det är jobbigt. Men jag har aldrig målat om, slipat eller skrapat en fasad.

Claes Sörmland
Om vi pratar om att skrapa bort det lösa så går det oerhört snabbt för hand med ett bra och vasst verktyg. Gegga på lite grundolja och grundfärg på de trärena delarna är heller inte mycket att bråka om.

Men vill du skrapa trärent med Speedheater så är det ett arbete av en helt annan omfattning. Men det behövs ju inte om du ska fortsätta med alkyd på alkyd.

S johd01 skrev:
Kanske ska testa det, jag har fått för mig att det är jobbigt. Men jag har aldrig målat om, slipat eller skrapat en fasad.
Prov både och. Ofta när man skrapar så lossnar en del men annat är kvar och det bildas kratrar till det trärena. Då kan man behöva slipa för att få det lite jämnare.

Sen kan det vara ganska jobbigt att skrapa, då kan det vara skönt att slipa tycker jag. Speciellt med en profil som din fasad där det är lätt att komma åt.

Ok. Jag har ett par billiga skrapor från biltema. Får se hur de funkar.

Det står oftast att man ska skrapa efter tork men har också sett att man ska passa på när det är blött?

Hyra ställning för en helg kostar inte många 100 lappar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.