4 126 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Hjälp att avgöra vilket underarbete som krävs (fasad)
Hej,
Stockpanel, målad med alkyldoljefärg och ska målas om med detsamma.
Jag har svårt att avgöra vilket underarbete som krävs, jag tänkte målningstvätt samt ev slipa till det lite med sandpapper. Räcker det? Vore skönt att slippa skrapa och hålla på olja och grundmåla.
Mvh Johan
Stockpanel, målad med alkyldoljefärg och ska målas om med detsamma.
Jag har svårt att avgöra vilket underarbete som krävs, jag tänkte målningstvätt samt ev slipa till det lite med sandpapper. Räcker det? Vore skönt att slippa skrapa och hålla på olja och grundmåla.
Mvh Johan
Produkter som diskuteras: "målningstvätt"
Målningstvätt Jape
Tvättning av ytor innan målning
69 kr inkl moms
Läs mer
Det där beror på färgen och hastigheten på maskinen. En del plastfärger "bränner" fast i papperet vid full fart på maskinen. Som tur är kan du ställa in hastigheten på den modell du tänkt dig. Jag brukar köra 40-, 60- eller 80-papper för färgslipning. Du får prova dig fram. Räkna med att det blir lite skrapning också.
Känns som det är dumt att försöka stressa detta. Jag kör nog skrapning och slipning helt enkelt. Problemet är att jag har tänkt använda stege bara, det har gått bra att måla takfoten som är högre än fasaden. Men allt detta underarbete gör att jag känner ett starkt behov av en ställning, men plånboken säger nej. 
Om vi pratar om att skrapa bort det lösa så går det oerhört snabbt för hand med ett bra och vasst verktyg. Gegga på lite grundolja och grundfärg på de trärena delarna är heller inte mycket att bråka om.
Men vill du skrapa trärent med Speedheater så är det ett arbete av en helt annan omfattning. Men det behövs ju inte om du ska fortsätta med alkyd på alkyd.
Men vill du skrapa trärent med Speedheater så är det ett arbete av en helt annan omfattning. Men det behövs ju inte om du ska fortsätta med alkyd på alkyd.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Prov både och. Ofta när man skrapar så lossnar en del men annat är kvar och det bildas kratrar till det trärena. Då kan man behöva slipa för att få det lite jämnare.S johd01 skrev:
Sen kan det vara ganska jobbigt att skrapa, då kan det vara skönt att slipa tycker jag. Speciellt med en profil som din fasad där det är lätt att komma åt.
Jag gillar bahcos skrapa med två handtag. Jag skulle gissa att det är större risk att skada träet om man skrapar när det är blött.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ttagning/fargskrapor/fargskrapa-129870/#tab04
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ttagning/fargskrapor/fargskrapa-129870/#tab04
Hyra ställning för en helg kostar inte många 100 lappar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden