Min erfarenhet av både egna och andras renoveringar är att om man vill vara säker på ett bra resultat är det bara att dra ner alla gamla lager och börja om från början på den putsade väggen.

I min nuvarande bostad är det mellan 2 och 6 tapetlager och hall, kök samt ett sovrum är färdigrenoverat medans ett sovrum är färdigspacklat och bara väntar på rätt tapet...

Kan tillägga att tidigare renoveringar varierat i kvalitet med följden att det blev lite extrajobb att få bort en del tapetremsor som inte lossnat vid äldre renovering.

Att få ner de gamla tapeterna går hyfsat enkelt med tunnblandat tapetklister som man rollar rikligt på väggen och täcker med plastfolire. Låter det stå över natten och drar ner det dagen efter då det lätt släpper från väggen.

Redigerat:
P Per i Hamrånge skrev:
Allt löst ska bort (inte jätte noga. Grova skavanker spacklas. Men erfarenhet är att en renoveringstapet döljer en hel del ojämnheter. Fråga i färgaffären så får du bra tips. Materialet är baserat på glasfiber, så använd handskar. annars kommer händerna klia...
Nja, mig veterligen är det bara originalet easy cover från Duro som har glasfiber i sig?

Bäst på att dölja skavanker skulle jag annars säga att fluggers grova renoveringstapet är.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.