Hej,

Har två frågor som jag blir jätte om någon kommenterar. Se bilder nedan.

1. Vad är det för vitt material som sitter klistrat på betongvägg (vitt material ca 5mm väldigt snyggt gjort). Var finns dessa produkter att köpa?

2. Rummet har 3 väggar som ska målas vita, två väggar av bruna träskivor och den andra betong som har någon form av vitt material på sig(fråga1). Vad är snyggaste lösningen att göra detta på?

Helst vill jag bara grundmmåla o sen lägga på vitfärgen men finns de ngn formbar produkt likt den som är på betongen kan jag tänka mig grunda bättre. Får för mig att direkt måla på treäet kan ge ngt platt o kall yta jämfört med betongsidan som har det där vita över sig.

Vitt material på betongvägg i hörn bredvid vägg med brun träskiva, ojämna ytor och avflagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hörnvy av ett rum med en brun träskiva och en betongvägg med vitt material på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5mm ? Det ser ut som det suttit vanlig tapet? I ditt läge för att slippa så mycket arbete så är det nog enklast med en sk återställartapet.

Jag vill ha bort all gammal tapet först. Sen är väggarna så raka etc så blir, antar jag, inte mer jobb än skarvar o småslip för småbitar?

Den vita väggen (som släppt lite i hörne) är ingen tapet och känns som en saltsten/etc. Är ingen byggare men de är iallaf inte gips så om ngn vet vad det är säg gärna till.

ska man måla det där så krävs det en himla massa underarbete. Färg täcker inga brister alls. Det var det jag menade med att det kanske är enklast och snabbast att limma upp en återställare och få en slät yta. Alternativet är ju att bredspackla hela väggarna och slipa det sen.

Det vita lär ju va vanligt vitt väggspackel.

Tack för svaren Stefan. Blir inte ytan tillräckligt fin när jag har tagit bort allt tapet etc samt spacklat skarvar och därutöver lagt grundfärg? Räcker inte det för kunna börja måla?

Problemet är att masonit (bruna träskivorna) är ingen höjdare att spackla på.

Vet du om det är plywood eller masonit dom där bruna skivorna?

Funderade även om de finns ngn fördel att byta ut dom mot gipsskivor förutom fint underlag. Bättre ljudisolering / luft/lukt etc eller är de samma? Har ingen tidspress så är öppen för lite alternativ.

Redigerat:
Valde att fortsätta skrapa bort allt o spackla skarvar etc. Bredspackling var inte nödvändig. Tog fruktansvärt lång tid och såhär i efterhand hade det nog varit enklare att byta masonitskivorna direkt. Hade gått fortare såvida det inte blivit för komplicerat för mig. Som nämnts var de bruna väggarna masonit o det vita är väggspackel. Då jag ville ha en så ren lösning som möjligt valde jag att skrapa en grym grund för att sedan grunda+färg.

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.