Renoverar ett par rum nu och fick i dag lite tid över för spackling. Hann spackla ut några skarvar samt andra ojämnheter. Nu, när spacklet mer eller mindre torkat, upptäcker jag att burken eventuellt var något gammal. Misstänker lite mögel i burken, vilket jag förstås inte gjorde när jag jobbade. Det ser ut typ som svart ludd från ett klädesplagg. Inte jättemycket. Tyckte inte spacklet luktade konstigt och konsistensen var som vanligt. Köper såklart en ny burk i morgon, men bör jag slipa väck allt jag hann få upp helt? Känns ju segt att smeta in väggarna med mögelsporer...men jag kanske bara är nojjig.

• Närbild på öppen spackelburk med spackel som uppvisar svarta fläckar som kan vara mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mögelsporer finns överallt ändå och det kommer inte att växa något när det är torrt, så låt det vara. Ska du slipa bort allt blir det en massa ohälsosamt damm...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack!! Köpte just ett par nya hinkar och lämnade den gamla på återvinningen. Jo, precis. Det finns ingen fukt i väggarna så det är väl lugnt som du säger. Tack igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.