Min man och jag skall renovera upp en lägenhet. Vi är helt oense om hur man skall göra för ett fint resultat utan merarbete. Vi bråkar som bara den och skilsmässan hänger i luften 
Hur hade ni gjort?
1 eller 2?
Tips för att skära tapet tas tacksamt emot
Det skall sättas upp taklister av trä, målas och en del fondtapeter skall upp.
Skall man:
1 - sätta upp taklister
måla tak och list i ett
måla väggar
sätta upp tapet som skärs av med mattkniv, ev snygga till med latexfog
eller
2 - måla tak
måla lister på golvet
måla väggar
sätta upp tapet
och sist sätta upp taklister och ev snygga till med latexfog
Tacksam för svar,
Linda
Hur hade ni gjort?
1 eller 2?
Tips för att skära tapet tas tacksamt emot
Det skall sättas upp taklister av trä, målas och en del fondtapeter skall upp.
Skall man:
1 - sätta upp taklister
måla tak och list i ett
måla väggar
sätta upp tapet som skärs av med mattkniv, ev snygga till med latexfog
eller
2 - måla tak
måla lister på golvet
måla väggar
sätta upp tapet
och sist sätta upp taklister och ev snygga till med latexfog
Tacksam för svar,
Linda
Min prioritering skulle bli som följer
1. ta bort alla tak- coh golvlister
2. måla taket
3. spackla och slipa samliga väggar, eventuellt sätta upp renoveringsväv, måla väggarna som ska målas
4. sätta upp tapet och skära den med tapetkniv (man skär med samma verktyg oavsett i vilken ordning man gör momenten)
5. eventuellt måla lister och sedan sätta upp dem. Jag föredrar att köpa dem i rätt färg från början.
Det blir inte fint att sätta upp tapet efter att man fixat listerna.
Listerna ska inte målas med samma färg som taket, till taket använder man matt färg, till lister betydligt blankare. Eller pratar ni om stuckatur? Den målas ihop med taket och sätts upp före tapeten. Var latexfogen kommer in i det hela vet jag inte riktigt.
1. ta bort alla tak- coh golvlister
2. måla taket
3. spackla och slipa samliga väggar, eventuellt sätta upp renoveringsväv, måla väggarna som ska målas
4. sätta upp tapet och skära den med tapetkniv (man skär med samma verktyg oavsett i vilken ordning man gör momenten)
5. eventuellt måla lister och sedan sätta upp dem. Jag föredrar att köpa dem i rätt färg från början.
Det blir inte fint att sätta upp tapet efter att man fixat listerna.
Listerna ska inte målas med samma färg som taket, till taket använder man matt färg, till lister betydligt blankare. Eller pratar ni om stuckatur? Den målas ihop med taket och sätts upp före tapeten. Var latexfogen kommer in i det hela vet jag inte riktigt.
Alternativ 2 skulle jag kört på. Jag förutsätter att det är en list typ hålkäl eller skugglist eller liknande. Denna vill man ju måla med snickerifärg, inte takfärg altså sätter man upp dessa efteråt för att slippa maskera. Måla tak kan skvätta en del så då vill man ju helst inte ha upp tapeten först. Det är ju också lättare att få skarven där du skär tapeten snygg om du täcker den med en list
Det sista jag skulle gjort hade varit att sätta listerna, och sen lägger man lite latexfog över skarvar och ev spik/skruvhuvud som man sen täcker med lite färg igen, då blir det nästan osynligt.
Jag tolkade det som att listerna redan var nerplockade? Om inte så får man nog göra en avvägning om det är värt att slita ner det för att kunna måla. Jag tycker normalt att det är lättare och snabbare att måla snickerierna på bockar i normal arbetshöjd. Framförallt om det behövs 2-3 strykningar. Men visst sitter skiten med 3-tums slagspik i gamla putsade tegelväggar så kan man fundera på om man inte skaffar sig merjobb ibland.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Tapeten sist. Blir snyggast kant på denna mot listen om den skärs i efterhand. Dessutom lättare att måla listen i och med att man kladda över "gränsen" mot väggen.
Enklast tapetsering får man förstås om man sätter listerna sist. Men jag tycker att det beror på vilken look man är ute efter. Särskilt om man som jag har ett äldre hus ser det mer gediget ut om man sätter listerna först och skär tapeten mot listen (så att den går några mm upp på listens kant), listerna ser mer integrerade ut på det sättet. Men kör man det stuket är man förmodligen också en sådan som målar sista strykningen på listerna när de sitter på plats, efter att ha spacklat och slipat spik- och skruvskallar, medan lister som sitter utanpå tapeten hör mer ihop med moderna byggmetoder - fabriksmålade lister som skjuts dit med dyckertpicka...
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag tycker att det beror på lite vilken typ av list vi pratar om. Om det är en skugglist, där man eftersträvar en look med listem tydligt skild från taket, då kan man sätta listen sist, färdigmålad. Spackla över spikhålen, och dutta på lite färg försiktigt på spacklet.
Är det en annan typ av list, ex. hålkälslist. Då tycker jag att det är snyggare om den sitter mer ihop med taket. Du sätter listen innan takmålning, lägg en latexfog mot taket, så det absolut inte blir en synlig skarv. Måla listen samtidigt med taket och tapetsera sedan.
Lister målas normalt med annan färg än taket, men just taklister blir bättre om de målas med takfärgen. Vanlig listfärg köper man ju oftast bruten till antikvitt, Stockholmsvitt eller liknande. Medans taket oftast målas med obruten vit färg. Om då listen är Stockholmsvit så ser den smutsig ut mot taket. överhuvudtaget så tycker jag att det blir bäst om taklisten målas med samma nyans och blankhet. Såvida man inte har en helt avvikande färg på taklisten, det kan också bli snyggt.
Är det en annan typ av list, ex. hålkälslist. Då tycker jag att det är snyggare om den sitter mer ihop med taket. Du sätter listen innan takmålning, lägg en latexfog mot taket, så det absolut inte blir en synlig skarv. Måla listen samtidigt med taket och tapetsera sedan.
Lister målas normalt med annan färg än taket, men just taklister blir bättre om de målas med takfärgen. Vanlig listfärg köper man ju oftast bruten till antikvitt, Stockholmsvitt eller liknande. Medans taket oftast målas med obruten vit färg. Om då listen är Stockholmsvit så ser den smutsig ut mot taket. överhuvudtaget så tycker jag att det blir bäst om taklisten målas med samma nyans och blankhet. Såvida man inte har en helt avvikande färg på taklisten, det kan också bli snyggt.
Vilket alternativ blev det?
Här hemma målade vi listen och taket i samma färg. Listen satt uppe redan. Tapeten sattes sedan och trycktes in under listens kant (fanns ett litet mellanrum mot väggen). Blev hur bra som helst.
Sätter man listerna efter tapetsering och målning av list finns ju risken att man gör märken när man slår i spiken. Sen får man ju en svart spik i listen som man måste måla över. Köpte vita spikar en gång, men när man slog i den tappade skallen färgen..
Här hemma målade vi listen och taket i samma färg. Listen satt uppe redan. Tapeten sattes sedan och trycktes in under listens kant (fanns ett litet mellanrum mot väggen). Blev hur bra som helst.
Sätter man listerna efter tapetsering och målning av list finns ju risken att man gör märken när man slår i spiken. Sen får man ju en svart spik i listen som man måste måla över. Köpte vita spikar en gång, men när man slog i den tappade skallen färgen..
Jag brukar köra alternativ 1 om listen redan sitter på plats vill säga. Är det däremot en vägg jag ska tapetsera och sätta en ny list på sätter jag tapeten först och listen (köpt i den färg jag vill ha) sen. Jag tycker båda alternativen ger ett tillräckligt bra resultat och gör därför på för mig enklaste sätt.
Om jag däremot måste välja vad som blir snyggast tycker jag alternativ 1 blir bäst.
Om jag däremot måste välja vad som blir snyggast tycker jag alternativ 1 blir bäst.
Hej allesammans!
Tack för era svar och förlåt att jag inte skrivit om hur det gick. Anledningen var att min far gick bort och nu står jag och min syster med ett hus istället på gott och ont.
Det blev frigolitlister som limmades fast i tak coh vägg. Skarvarna doldes med latexfog. De målades i takfärg. Sedan kom väggfärg och fondtapeter på. Skära tapet gick både bra och sämre. Vi använde en tapetkniv, speciellt för tapetskärning. Men slutresultatet blev fint iaf
Tack för era svar och förlåt att jag inte skrivit om hur det gick. Anledningen var att min far gick bort och nu står jag och min syster med ett hus istället på gott och ont.
Det blev frigolitlister som limmades fast i tak coh vägg. Skarvarna doldes med latexfog. De målades i takfärg. Sedan kom väggfärg och fondtapeter på. Skära tapet gick både bra och sämre. Vi använde en tapetkniv, speciellt för tapetskärning. Men slutresultatet blev fint iaf
Det blir alltid snyggast att sätta upp lister före tapetsering, då kan man dölja springorna mellan vägg och list med latexfog, väggar är ofta lite ojämna vilken ger att springan mellan vägg och list blir ojämn och ful
Jag kanske har missat något i denna tråden...
Men att inte köpa färdigmålade lister är ju som att bära hem alla varor från ICA i amerikanska påsar, handikappat och långt efter tiden.
Man sätter listerna efter tapetsering, färdigmålade och klara. Min erfarenhet som perfektionist är att lister aldrig blir snygga när man målar dem själv, de blir aldrig helt släta.
Men det beror ju iofs helt på vilken look man är ute efter. Är man ute efter den gamla, slitna looken så är det ju helt rätt att måla själv med pensel. Är man ute efter modern stil så kör man på färdiglackat
Men att inte köpa färdigmålade lister är ju som att bära hem alla varor från ICA i amerikanska påsar, handikappat och långt efter tiden.
Man sätter listerna efter tapetsering, färdigmålade och klara. Min erfarenhet som perfektionist är att lister aldrig blir snygga när man målar dem själv, de blir aldrig helt släta.
Men det beror ju iofs helt på vilken look man är ute efter. Är man ute efter den gamla, slitna looken så är det ju helt rätt att måla själv med pensel. Är man ute efter modern stil så kör man på färdiglackat