Hejsan!
Håller på och renoverar lägenheten byggd 1968. Samtliga innerväggar (utom bärande) består av lättbetong med påliggande puts och därefter tapet. Har nu kommit till vardagsrummet där följande hittades när jag började riva ner tapeterna/ytskikt:

Renoverad vägg med vitaktigt pulver, puts som fallit bort och rester av gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med skadad puts och vitaktigt pulver, lossnat tapet på golvet, vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitaktigt "pulver", från några centimeter ovanför golvet som går cirka 50 cm upp på väggen. Puts osv mer eller mindre föll av väggen när jag lätt gick fram med en skrapa. Ovanför det skrapade området sitter putsen som förväntat ordentligt fast i väggen. Inga spår av vattenskador eller liknande på golvet nedanför (fiskbensparkett). Det vitaktiga pulvret går cirka 0,5cm djupt in i lättbetongen, därefter är den "ren".

Väggen är en "yttervägg" på fjärde våningen i ett bostadsrättshus där det finns bärande vägg utanför lättebetongen i för mig okänt material (betong?) som i sin tur har ytskikt utåt av puts.

Har någon koll på vad detta är? Vatten som på något sätt kommit in? Vi har bott i Lägeheten i cirka 6 månader och aldrig sett minsta tecken på att något skulle vara fuktigt på ytan.

Bästa svaret

Det vita är troligast saltutfällningar pga hög fuktighet, inget farligt.

H huggan skrev:
Det vita är troligast saltutfällningar pga hög fuktighet, inget farligt.
Aha!
Verkar väldigt rimligt efter att jag fått ditt svar och kunde googla vidare! Kan nu också bekräfta att det faktiskt är salt. Hade faktiskt ingen aning om att det förekom.

Stort tack för hjälpen och snabbt svar! Nu kan jag sova lugnt och fokusera på att fixa till väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.