Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Det är så här, jag har alltid hört att det är skitkvalitet på deras tapeter, men hur mycket skit är det egentligen? Grejen är att de har en tapet som ser ut precis som den jag letat efter, och jag hittar inte någon liknande någon annan stans. Är det själva tapetseringen som är svårare, eller är det hållbarheten på färger och så?
https://www.rusta.com/se/tapet-area-multirand-p20401436.aspx
https://www.rusta.com/se/tapet-area-multirand-p20401436.aspx
Jag har inte haft problem med den. Köpte deras billigare papperstapen en gång, det var lite mer utmaning att få upp. Men jag har inte satt upp just något annat.
Jag har köpt en del därifrån och man får väl som vanligt det man betalar för. med det inte sagt att man ska jämföra priserna direkt med 'märkestapeter' hos färghandeln som kan vara löjligt överprisade. Dyrare Rustatapeter har funkat bra, men dom billigaste kan vara skitdåliga...
Det jag har haft störst problem med oavsett fabrikat eller inköpsställe är dom där 'moderna' non-wowen-tapeterna där man ska stryka lim på väggen och kasta upp våderna direkt. Dom är helt omöjliga att få bra om man inte har en absolut rak och slät vägg med millimeterprecision. Vanliga hederliga papperstapeter blir ju lite mjuk när dom sväller så man kan finjustera dom. Sen krymper dom när dom torkar så alla bubblor och annat försvinner av sig själv. Jag har aldrig lyckats sätta upp non-wowen snabbare och snyggare än vanliga papperstapeter trots att dom marknadsförs som enklare och snabbare. Men jag kanske gör helt fel?
Det jag har haft störst problem med oavsett fabrikat eller inköpsställe är dom där 'moderna' non-wowen-tapeterna där man ska stryka lim på väggen och kasta upp våderna direkt. Dom är helt omöjliga att få bra om man inte har en absolut rak och slät vägg med millimeterprecision. Vanliga hederliga papperstapeter blir ju lite mjuk när dom sväller så man kan finjustera dom. Sen krymper dom när dom torkar så alla bubblor och annat försvinner av sig själv. Jag har aldrig lyckats sätta upp non-wowen snabbare och snyggare än vanliga papperstapeter trots att dom marknadsförs som enklare och snabbare. Men jag kanske gör helt fel?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Hantverkaren strök lim även på tapeten för han tyckte det blev lättare att efterjustera då (gled bättre tror jag) fast man inte skulle det enligt anvisningen.useless skrev:
Jag har köpt en del därifrån och man får väl som vanligt det man betalar för. med det inte sagt att man ska jämföra priserna direkt med 'märkestapeter' hos färghandeln som kan vara löjligt överprisade. Dyrare Rustatapeter har funkat bra, men dom billigaste kan vara skitdåliga...
När jag flyttade till lägenhet för ett par år sedan tapetserade jag två rum från rusta och ett från färgbutiken.
Den ena lite tjockare tapeten från rusta och även den från färgbutik va "easy up" och superenkla att få till snyggt. Men sen valde jag även en vit tunn tapet från rusta som va betydligt meckigare att få snygg!
Den ena lite tjockare tapeten från rusta och även den från färgbutik va "easy up" och superenkla att få till snyggt. Men sen valde jag även en vit tunn tapet från rusta som va betydligt meckigare att få snygg!
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Det låter som att jag får ge dem en chans, det är ju inte hela världen om man får tapetsera om med tanke på att dom ändå är relativt billiga.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Jag tycker Rustas tapeter är en prisvärd och lättuppsatt tapet. Jag har de senaste åren tapetserat ett sovrum, ett vardagsrum och köket med just dessa non-wowen tapeter från Rusta. Tycker inte att de är svårare än någon annan tapet att få upp snyggt och med ett bra resultat.
Tycket Rustas tapeter är bra! Har fått 3 rum tapetserade med Rustas tapeter och det har funkat väldigt bra. Ibland är inte mönsterpassningen helt hundra, det kan diffa någon millimeter här och där, men det ser man verkligen bara när man sätter upp den. Sedan får man gå och leta efter "felen" och det gör man ju sällan..
Inga av de tre tapeterna har varit svåra att få upp enligt dom som gjort det. (Har ej tapetserat själv) Alla har varit non-woven.
EDIT: Tycker dom är mycket prisvärda och man får mycket för pengarna. Annars brukar ju tapeter vara svindyra per rulle.
Inga av de tre tapeterna har varit svåra att få upp enligt dom som gjort det. (Har ej tapetserat själv) Alla har varit non-woven.
EDIT: Tycker dom är mycket prisvärda och man får mycket för pengarna. Annars brukar ju tapeter vara svindyra per rulle.
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Jag tycker att det verkar som att man vågar testa dem. Jag ska köpa hem tapeten så att den inte utgått ur sortimentet när jag äntligen kommer igång med renoveringen av vardagsrummet i höst.
Köpte just den tapeten och tapetserade i vårat sovrum, vågrätt, det blev riktigt snyggt. Det var heller inga som helst problem att tapetsera med den heller, riktigt nöjd med "rusta" tapet. Tycker de får mycket oförtjänt skit faktiskt.