9 667 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Kan man måla kopparplåt?
Vi har en braskamin gissar att den är byggd början på 90 talet.
På själva kaminen sitter ett kopparskydd. På golvet ligger en kopparplåt. Kan man måla kopparn? Åtminstone den som sitter som skydd på kaminen? Vit Hammarlack?
Undrar också hur man får själva kaminen fräsch? Det är vitmålad tegel gissningsvis.
Skulle vilja bättra på den färgen men som sagt först måla kopparn på kaminen.
På själva kaminen sitter ett kopparskydd. På golvet ligger en kopparplåt. Kan man måla kopparn? Åtminstone den som sitter som skydd på kaminen? Vit Hammarlack?
Undrar också hur man får själva kaminen fräsch? Det är vitmålad tegel gissningsvis.
Skulle vilja bättra på den färgen men som sagt först måla kopparn på kaminen.
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Det går nog, finns slät ohammrad lack, har för mig att det säljs speciell grundfärg för koppar dessutom, oftast nämns det bak på burken. Teglet kan ju vara målat med lite olika varianter, kan vara kalkfärg som ofta kritar av sig lite och är helmatt eller det absolut vanligaste borde vara vanlig inomhusfärg för väggar. Min rekommendation skulle isf. gälla glanstal mellan 7-20 så det blir lätt att torka av.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det inte synd att måla över kopparplåten?
Nu är jag inte expert på sådant, men ärgad koppar kan ju vara väldigt fint.
Och en målad plåt blir ju lätt repad i färgen och ful.
Nu är jag inte expert på sådant, men ärgad koppar kan ju vara väldigt fint.
Och en målad plåt blir ju lätt repad i färgen och ful.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Koppar och andra ädelmetaller brukar man inte måla. Det är att skapa ett underhållsproblem som annars inte finns. Koppar ärgar dock inte inomhus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Jag har själv kopparplåt framför kaminen och tänkte samma tanke som du när vi flyttade in...det där ska bort! Men efter en omslipning av golvet och lite snällare färger på väggarna så har den växt så nu tycker jag att det är riktigt fint, det går ju att snygga till och få bort ärgen. Man får akta sig lite när man moppar bara, jag fick gröna fotspår på hela golvet under några minuter.
Klicka här för att svara