Flyttade nyligen in en gammal lägenhet som jag förfärliga lister m.m. Det ser ut som de aldrig slipats och målanden ser undermåligt ut med väldigt tydliga drag. Nu vill jag piffa till dessa (ej golvlisterna då de kommer bytas)
Alternativ ett är att riva ut allt nuvarande och sätta in nytt, men samtidigt så vill jag behålla lite av det gamla i lägenheten.
Alternativ två är att fixa till de nuvarande, men är lite osäker på tillvägasätt. Ska jag slipa ned de nuvarande? Hur gör jag det lättast? Vilken behandling och färg använder jag efteråt?
Alternativ ett är att riva ut allt nuvarande och sätta in nytt, men samtidigt så vill jag behålla lite av det gamla i lägenheten.
Alternativ två är att fixa till de nuvarande, men är lite osäker på tillvägasätt. Ska jag slipa ned de nuvarande? Hur gör jag det lättast? Vilken behandling och färg använder jag efteråt?
Vill du ha tillbaka det ursprungliga utseendet finns inga genvägar. All färg måste skrapas bort, ganska tidsödande och jobbigt. Lättast om man använder infravärme Speedheater och Bachos profilskrapa https://www.bahco.com/sv-se/p/scraper-set/5a-6e-08-31-83-86-a6-b3-24-3d-35-cb-c1-9a-c7-2c/.
Första bilden på parti av dörr och karm som är skrapad, slipad och grundmålat med linoljefärg. Har tidigare sett ut som dina lister. Modern snickerifärg fyller för mycket, gör alla linjer i lister diffusa. Linoljefärg har lång "torktid" men har den fördelen att man kan måla helt utan lösningsmedel, luktar då bara linolja.
Andra bilden utseende före färgskrapning (dock ej samma dörr)
Första bilden på parti av dörr och karm som är skrapad, slipad och grundmålat med linoljefärg. Har tidigare sett ut som dina lister. Modern snickerifärg fyller för mycket, gör alla linjer i lister diffusa. Linoljefärg har lång "torktid" men har den fördelen att man kan måla helt utan lösningsmedel, luktar då bara linolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra bilden utseende före färgskrapning (dock ej samma dörr)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Går det även köra slipmaskin? Är rädd att arbetet kommer ta för lång tid att göra manuelltÅsa Lund skrev:
Speedheater såg intressant ut, men finns den ens att köpa i Sverige? Vad blir resultatet jämfört med att sandpappra?hscn skrev:
Vill du ha tillbaka det ursprungliga utseendet finns inga genvägar. All färg måste skrapas bort, ganska tidsödande och jobbigt. Lättast om man använder infravärme Speedheater och Bachos profilskrapa [länk].
Speedheater som är svensktillverkad, finns att köpa på massor av byggvarubutiker et c . Rätt så dyr. Kan även hyras på närmsta maskinuthyrningsfirma. Skillnad mot slipning. Snabbare, inget damm du får loss färgen i sjok, luktar en del eftersom den värmer färgen. Mycket lättare att behålla ursprungsprofil på lister som man annars lätt förvanskar vid slipning.
Edit. Filmen visar hur Speedheater fungerar (även om det kanske inte går fullt så smidigt ibland)
Edit. Filmen visar hur Speedheater fungerar (även om det kanske inte går fullt så smidigt ibland)
Redigerat:
Klicka här för att svara