Hej!

Jag kan absolut ingenting om bygge, färg och tapet så därför vänder jag mig ödmjukt till er experter. Är det någon som vet vad dessa fläckar är för något? Jag har själv spekulerat i brännfläckar från solen, något slags fett från bakom tapeten, eller mögel.

Fläckarna fanns när jag flyttade in i hyreslägenheten, och allt ska då ha varit nytapetserat. Fläckarna finns lite överallt i lägenheten, i olika rum och på både tapeter och målade karmar samt dörrar.

Håller en enkrona för storleksreferens. Tack så mycket på förhand, jag skulle bli mycket glad om någon kunde hjälpa mig klura ut detta.

• En hand som pekar på en liten mörk fläck på en ljus väggyta med en enkrona för storleksskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en enkrona mot en vit dörrkarm med bruna fläckar för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Griffeltavlan
Kanske var en gammal inrökt lägenhet som dom slarva med spärrmålningen..

• Gilla
Byggvis
  • Laddar…
lopec
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Kanske var en gammal inrökt lägenhet som dom slarva med spärrmålningen..
Precis min tanke. Ingen duft om du känner efter? Risken finns väl att det bara blir mer isf.. :/

• Gilla
Byggvis
  • Laddar…
Griffeltavlan
Kolla på alla lysknappar om dom är gulnade. Öppna doslock om sådanna finns. In med snoken och lukta om det luktar rök. Kan även synas i köksskåp

• Gilla
Byggvis och 1 till
  • Laddar…
Tack för så bra svar!

Det låter inte orimligt att det kan vara en gammal röklägenhet eftersom det även finns brännmärken på parketten. Tycker inte lysknapparna ser så värst gulnade ut och känner ingen röklukt generellt, men nu luktade jag precis vid lysknapparnas glipor och visst luktar det rök! Ska försöka öppna doslocken sen och lukta lite mer, men detta verkar ju vara förklaringen. Får nog bli en felanmälan eftersom de inte har gjort sitt jobb ordentligt, även om det var något år sedan jag flyttade in nu.

Rent tekniskt, är det alltså i så fall fett från rök som har satt sig på väggarna och trängt igenom tapeten? Eftersom min hyresvärd är extremt knepig och bortförklarar varje problem underlättar det om jag har torrt på fötterna.

Griffeltavlan
B Byggvis skrev:
Tack för så bra svar!

Det låter inte orimligt att det kan vara en gammal röklägenhet eftersom det även finns brännmärken på parketten. Tycker inte lysknapparna ser så värst gulnade ut och känner ingen röklukt generellt, men nu luktade jag precis vid lysknapparnas glipor och visst luktar det rök! Ska försöka öppna doslocken sen och lukta lite mer, men detta verkar ju vara förklaringen. Får nog bli en felanmälan eftersom de inte har gjort sitt jobb ordentligt, även om det var något år sedan jag flyttade in nu.

Rent tekniskt, är det alltså i så fall fett från rök som har satt sig på väggarna och trängt igenom tapeten? Eftersom min hyresvärd är extremt knepig och bortförklarar varje problem underlättar det om jag har torrt på fötterna.
Ja men då har du svaret där då :D(y)
Dom kan ha använt fel spärrfärg helt enkelt. En billig tar inte fett alltid. Hade problem att hitta de när jag skulle spärrmåla. Hittade tillslut häftgrund som är oljebaserad de höll fettet borta.

• Gilla
Byggvis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.