8 944 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Linoljefärg och regn
Vi är i slutskedet på renoveringen av utsidan, endast sista strykningen med färgen återstår nu. Vi har valt att använda gysinges linoljefärg. Med varierande väderlek är det svårt att hitta tillfällen då vi kan måla när det ska vara uppehåll flera dagar i rad.
Torktiden på färgen är omkring 2-3 dagar innan den känns riktigt torr på ytan.
Hur lång tid innan regn kan vi måla utan att det förstör färgen?
Mvh
Torktiden på färgen är omkring 2-3 dagar innan den känns riktigt torr på ytan.
Hur lång tid innan regn kan vi måla utan att det förstör färgen?
Mvh
Min erfarenhet är att linoljefärgen bildar en yta på ungefär två dygn som sen inte påverkas av regn. Den är inte genomoxiderad men regndropparna förstör inte ytan.
Värst är det med grundmålning som involverar inblanding av rå linolja (om man följer t ex Ottossons instruktion). Enbart kokt linolja och lite terpentin går snabbare vad gäller tork/oxidationstiden.
Värst är det med grundmålning som involverar inblanding av rå linolja (om man följer t ex Ottossons instruktion). Enbart kokt linolja och lite terpentin går snabbare vad gäller tork/oxidationstiden.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Ingen rå linolja blandas i. Eventuellt några procent terpentinClaes Sörmland skrev:
Min erfarenhet är att linoljefärgen bildar en yta på ungefär två dygn som sen inte påverkas av regn. Den är inte genomoxiderad men regndropparna förstör inte ytan.
Fortsätter i den här tråden med en ny fråga om linoljefärg.
Vi har målat klart en sida nu men den har blivit flammig. Det är inte för tjockt lager målat, det kan jag lova. Knappt några rinningar och de lilla som blev drogs snabbt ut. De flammiga partierna ser ut som om det runnit, men de ligger inte utanpå, utan färgen är ljusare i dessa partier.
Jag misstänker att det varit för stark sol på fasaden under torktiden, kan det stämma?
För tidigt för att avgöra ifall det går bort av sig själv med tiden. Så lugnar mig med åtgärd någon dag till.
Vad gör man åt det här ifall det inte ger med sig?
Fått tips om att "tvätta" dessa partier med kokt linolja.
Även att fortsättningsvis blanda i mer terpentin i färgen, ca 20%, för att påskynda torktiden om vi måste måla dagar då det är soligt och varmt.
I det läget kommer såklart alla sidor målas med samma blandning.
Tack
Vi har målat klart en sida nu men den har blivit flammig. Det är inte för tjockt lager målat, det kan jag lova. Knappt några rinningar och de lilla som blev drogs snabbt ut. De flammiga partierna ser ut som om det runnit, men de ligger inte utanpå, utan färgen är ljusare i dessa partier.
Jag misstänker att det varit för stark sol på fasaden under torktiden, kan det stämma?
För tidigt för att avgöra ifall det går bort av sig själv med tiden. Så lugnar mig med åtgärd någon dag till.
Vad gör man åt det här ifall det inte ger med sig?
Fått tips om att "tvätta" dessa partier med kokt linolja.
Även att fortsättningsvis blanda i mer terpentin i färgen, ca 20%, för att påskynda torktiden om vi måste måla dagar då det är soligt och varmt.
I det läget kommer såklart alla sidor målas med samma blandning.
Tack
Hos mig blir det flammigt om underlaget suger ojämnt. Mer olja ger glans och där underlaget suger in oljan så blir det mattare. Jag tror detta är skälet till att vissa recept har rå linolja i grundmålningssteget, man vill ge sugande delar av träet möjlighet att mättas på olja innan man sträcker slutstrykningen som saknar den råa linoljan.
Jag har helt enkelt målat ett lager till när det har varit flammigt eller halvoljat (50% kokt linolja, 50% terpentin) ovanpå färgen. Då blir allt glansigt. Annars är det vara att vänta, allt blir ju matt på bara några år med linoljefärg.
Jag har helt enkelt målat ett lager till när det har varit flammigt eller halvoljat (50% kokt linolja, 50% terpentin) ovanpå färgen. Då blir allt glansigt. Annars är det vara att vänta, allt blir ju matt på bara några år med linoljefärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden