Köpte för ett tag sedan en målarspruta Wagner 665. Denna skulle kunna spruta takfärg och väggfärg som en dans.

Eftersom jag aldrig hållit i en målarspruta innan så läste jag på och insåg att det nog behövdes en del träning.

Well, nu har jag tränat och får inte till det alls. Som ni ser på den bifogade bilden så verkar inte färgen fördelas rätt. En hel del ljusare "klumpar" sprutas ut och förstör. Området mellan klumparna är inte omålat utan kanonresultat.

Kan någon med erfarenhet om sprutmålning guida mig i rätt riktining? Jag inbillar mig att jag provat det mest uppenbara. Olika spädningar (10-20%), avstånd till väggen (20-30cm), även olika färger.

Jag blir tokig!

• IMG_0659.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt när det blir så där..har inga erfarenheter själv av sprutmålning men kanske kan ge ett tips jag läst i G:D:S tidningen.

Nämnligen att sila över färgen till en ny ren pyts med hjälp av damunderstrumpa :)

Låter ju som att det kan vara lite "skräp" i färgen som bland annat kan trilla ner i pytsen när man öppnar locket på en redan använd färg.

Ett annat tips kan ju vara att rengöra själva sprutan ordentligt.

M marcus7601 skrev:
Köpte för ett tag sedan en målarspruta Wagner 665. Denna skulle kunna spruta takfärg och väggfärg som en dans.

Eftersom jag aldrig hållit i en målarspruta innan så läste jag på och insåg att det nog behövdes en del träning.

Well, nu har jag tränat och får inte till det alls. Som ni ser på den bifogade bilden så verkar inte färgen fördelas rätt. En hel del ljusare "klumpar" sprutas ut och förstör. Området mellan klumparna är inte omålat utan kanonresultat.

Kan någon med erfarenhet om sprutmålning guida mig i rätt riktining? Jag inbillar mig att jag provat det mest uppenbara. Olika spädningar (10-20%), avstånd till väggen (20-30cm), även olika färger.

Jag blir tokig!
Jag är yrkesmålare, ca 15års erfarenhet.
Har sprutmålat en hel del.
Om du köper en färgspruta för 30tusen så kan du få super resultat genom att bara spruta färgen. I annat fall så måste du släta med pensel eller rulla med roller för att få ett jämnt resultat.
Sprutan är bra till för att flytta färgen från burken till ytan som ska målas, så man slipper doppa pensel lr rulle 2tusen gånger i burken. Mer ergonomiskt och man får på mer färg.
Vi brukar säga att om det inte blir rinningar så är det inte för mycket färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.