Hej

Någon målare här inne eller någon som vet vad detta beror på? Kanske inte syns så bra. Men längst ut ser det lite buckigt ut.
Vi var och kollade på vårt nya hus där målaren hade målat. På några väggar ser det ut såhär. Han sa att det inte kommer se ut sådär sen. Stämmer det?
Reflekterade inte på det just då. Men nu blir jag osäker. Hur kan det där bli bra sen? Ser ut som om underlaget är ojämnt typ?

• Nymålad vägg i hörn av rum som ser bucklig ut vid kanten, med synlig gipsskivor och oslipat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det är en gipsskarv som inte är 100% slät. Eller om det är att underlaget suger olika. Är det bara grundfärg?

Låt målaren göra sitt jobb! Att springa och kommentera arbetet under arbetets gång, gör dig inte populär som kund. Säger målaren att det inte kommer se ut så sen så får du lita på det. Huset ska ju besiktigas och då kommer besiktningsmannen se till så att det åtgärdas, inom de normer som gäller för måleri...

• Gilla
Highbeam och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ser ut som att det är en gipsskarv som inte är 100% slät. Eller om det är att underlaget suger olika. Är det bara grundfärg?
Det är färdigmålat med väggfärgen..

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Låt målaren göra sitt jobb! Att springa och kommentera arbetet under arbetets gång, gör dig inte populär som kund. Säger målaren att det inte kommer se ut så sen så får du lita på det. Huset ska ju besiktigas och då kommer besiktningsmannen se till så att det åtgärdas, inom de normer som gäller för måleri...
Det är väl OK att fråga när det ser ut sådär och klart man undrar. Så länge man är trevlig tycker jag.. :)
Det är väl bättre att det fixas till nu under arbetetsgång än om ett halvår, och börja dra fram allt igen om fixa det. Förresten så är just dom väggarna som ser ut sådär färdigmålade med 2 strukningar. Då undrar man ju hur färdigmålade väggar som ser ut så helt plötsligt blir jämnt av sig själv. Men det kanske det gör?
Hade det varit så mitt under grundmålningen hade vi såklart inte sagt något.

Men ja, det återstå att se.

• Gilla
Kirby ä och 2 till
  • Laddar…
Det är en skarv som inte kommer försvinna bara för att det torkar eller så, den är inte bra spacklad/slipad.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
R Rookie89 skrev:
Det är väl OK att fråga när det ser ut sådär och klart man undrar. Så länge man är trevlig tycker jag.. :)
Det är väl bättre att det fixas till nu under arbetetsgång än om ett halvår, och börja dra fram allt igen om fixa det. Förresten så är just dom väggarna som ser ut sådär färdigmålade med 2 strukningar. Då undrar man ju hur färdigmålade väggar som ser ut så helt plötsligt blir jämnt av sig själv. Men det kanske det gör?
Hade det varit så mitt under grundmålningen hade vi såklart inte sagt något.

Men ja, det återstå att se.
Målaren vet om väggarna behöver göras om för att klara besiktningen. Ibland får man spackla om även färdiga ytor för att det ska bli bra. Vissa saker syns bara när ljuset faller på ett visst sätt. Det slutliga resultatet är det som målaren överlämnar till besiktningen...
Den typen av frågor är hantverkare ganska trötta på...
Förstår varför du ställer frågan... men du får en bättre relation till målaren om du låter bli.
Sen om du har en kass målare eller inte, det återstår att se...:rofl:

• Gilla
Martin321
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är en skarv som inte kommer försvinna bara för att det torkar eller så, den är inte bra spacklad/slipad.
Det var det jag misstänkte :( men hade ändå hoppats på att det försvinner , som målaren påstod.. Han borde väl förstå att vi kommer se det även senare när bygget är helt klar. Så tänkte att det inte är möjligt att han skulle säga något som ändå kommer synas.

Eller försvinner målaren..

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bättre att målaren får en chans nu och inte sen. Bättringsjobbet kan ju göras på dödtid eller liknande.

Men jag misstänker att målaren tänker att detta släpper besiktningsmannen genom, för de erfarenheter jag sett av normerna är att de är ganska förlåtande mot hantverkaren.

Och många besiktningsmän är lite för bra kompisar med hustillverkarna och deras ”folk”, kändes lite så när vi slutbesiktade, men vi hade inga tveksamheter..

Men givetvis ska man vara nöjd, och denna grejen snabbt åtgärdat av de som kan..

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.