Två hemgjorda gravstenar av cellplast med inskriptionerna "R.I.P." och ett kors, står i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte att jag skulle prova på att göra egna gravstenar inför kommande Halloween nästa helg och insåg att det inte finns så många guider på svenska så slängde ihop lite bilder.
Bara att fråga på om ni undrar något men betänk att jag är glad amatör som freebasar :)

Oskurna cellplastbitar på arbetsbänk för tillverkning av DIY Halloween gravstenar.
Skapa konto

Cellplast som jag hittade på Byggmax á 40:- st (70x600x1200mm, tror 50 hade varit mer lagom - typ). Man kan skära med brytkniv men jag "råkade" ha blad till sticksågen, rekommenderas & finns på Hornbach/Bauhaus osv :)

Närbild av en sticksågsblad monterad i en sticksåg ovanför en verktygslåda, med en persons fötter i bakgrunden.
Skapa konto

Nästa steg är att skriva något... Men hur??

Hemmagjord gravsten av cellplast med "R.I.P" inskription på ett bord med lödkolv för utformning.
Skapa konto

Lödkolv to the rescue!
Låt den bli varm men det gäller att vara stadig på handen, tipset är att prova på lite spillbitar innan och få in känslan. Jag ritsade lite med en tapetkniv först, fyllde i med en tunn marker för att se var jag skulle köra och sen gick jag på med lödkolven.
OBS OBS - gör detta utomhus, gasen/ångorna är riktigt giftiga så du MÅSTE ha bra ventilation!

Hemmagjord gravsten av cellplast med inskriptionen "RIP" och ett kors, i arbete för Halloween.
Skapa konto

OK, nu har vi fått ihop ett skaplig motiv som funkar för att skrämma de godistörstande monstren som kommer framåt torsdag...

Dags för målning!

Målning
Iaf - vad ska man ha för färg då?
Sprayfärg känns ju spontant bra men nej, återigen nej - det smälter cellplasten... (det finns säkerligen de som kan spraya i tunna tunna lager så att det inte smälter men jag är inte en sån...)
Not 2 ang sprayfärg - det finns ju andra kvaliteter som man kan spraya på och Biltema har en cool effektspray som ger en granitliknande yta - men som sagt var, krävs ett proffs för att få det att funka på vanlig cellplast(?)

Latex eller akryl blir finfint.
Jag hade en burk gammal vit takfärg som jag spädde med med svart för att få en vettig grå färg.
Burk med vit takfärg och svart akrylfärgflaska, använda för att måla hemmagjorda gravstenar, på en rörig arbetsyta.
Skapa konto

Första vändan med takfärg utspädd m lite lite svart

Hemgjord gravsten av cellplast med "RIP" och ett kors utskuret, i en verkstadsmiljö med målartillbehör.
Skapa konto

Handgjord gravsten i cellplast för Halloween med inskriptionen "RIP" och ett kors, målad grå och åldrad.
Skapa konto

Andra vändan (jag rollar och kör med pensel i spåren)
Handgjord gravsten i cellplast med inskriptionen "RIP" och ett kors, målad i grå nyanser för Halloween-decoration.
Skapa konto

Nu har jag kört med den svart akrylfärgen (liiite utspädd m vatten) i "spåren/bokstäverna", blaska på ganska ordentligt och sedan tog jag en vanlig svamp och duttade & torkade tills det kändes & såg bra ut. :)

Jag ska låta det torka över natten och sen mörka ner dem lite till.

Summa summarum - det är kul, jäkligt enkelt och kostar lite att misslyckas.

/Mange

• Hemgjord gravsten av cellplast med utskuren text "RIP" och ett kors, redo för målning till Halloween.
    Skapa konto
  • Gilla
Anders Lundgren3023 och 11 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.