Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte att jag skulle prova på att göra egna gravstenar inför kommande Halloween nästa helg och insåg att det inte finns så många guider på svenska så slängde ihop lite bilder.
Bara att fråga på om ni undrar något men betänk att jag är glad amatör som freebasar
Logga in
Skapa konto
Cellplast som jag hittade på Byggmax á 40:- st (70x600x1200mm, tror 50 hade varit mer lagom - typ). Man kan skära med brytkniv men jag "råkade" ha blad till sticksågen, rekommenderas & finns på Hornbach/Bauhaus osv
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är att skriva något... Men hur??
Logga in
Skapa konto
Lödkolv to the rescue!
Låt den bli varm men det gäller att vara stadig på handen, tipset är att prova på lite spillbitar innan och få in känslan. Jag ritsade lite med en tapetkniv först, fyllde i med en tunn marker för att se var jag skulle köra och sen gick jag på med lödkolven.
OBS OBS - gör detta utomhus, gasen/ångorna är riktigt giftiga så du MÅSTE ha bra ventilation!
Logga in
Skapa konto
OK, nu har vi fått ihop ett skaplig motiv som funkar för att skrämma de godistörstande monstren som kommer framåt torsdag...
Dags för målning!
Målning
Iaf - vad ska man ha för färg då?
Sprayfärg känns ju spontant bra men nej, återigen nej - det smälter cellplasten... (det finns säkerligen de som kan spraya i tunna tunna lager så att det inte smälter men jag är inte en sån...)
Not 2 ang sprayfärg - det finns ju andra kvaliteter som man kan spraya på och Biltema har en cool effektspray som ger en granitliknande yta - men som sagt var, krävs ett proffs för att få det att funka på vanlig cellplast(?)
Latex eller akryl blir finfint.
Jag hade en burk gammal vit takfärg som jag spädde med med svart för att få en vettig grå färg.
Logga in
Skapa konto
Första vändan med takfärg utspädd m lite lite svart
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Andra vändan (jag rollar och kör med pensel i spåren)
Logga in
Skapa konto
Nu har jag kört med den svart akrylfärgen (liiite utspädd m vatten) i "spåren/bokstäverna", blaska på ganska ordentligt och sedan tog jag en vanlig svamp och duttade & torkade tills det kändes & såg bra ut.
Jag ska låta det torka över natten och sen mörka ner dem lite till.
Summa summarum - det är kul, jäkligt enkelt och kostar lite att misslyckas.
/Mange
Klicka här för att svara