FredrikFredrik
FredrikFredrik: Hus rör på sig, så om det är i skivskarvar kanske de har slarvat med spackelremsor och i hörn osv kan det ha funnits behov av mjukfog istället för spackel. Så är nog mer underarbetet som inte är perfekt, samt att hus rör sig mellan årstiderna.
1 svar · 6,9k läst
S
Stadsfiskalen: [citat] Det är bara att borra på det! Det är ingen fara.
6 svar · 4,2k läst
K
Kraken3333: [citat] Efter all slipning och rivning tycker jag ändå vi fått bort så pass mkt att jag tror spärrfärg/tapetgrund + väggfärg kommer täcka bra. Ojämnheterna är i det närmsta borta. Vid närmare eftertanke tror jag vi kommer skippa spärrfärg, väggarna stämmer inte riktigt in med ändamålet för spärrfärg, tapetgrund borde räcka. Klarar latexfog även bredare sprickor/glipor? Ett
6 svar · 3,6k läst
Robert63
Robert63: Det är overkill att byta plåten, det blir väldigt bra och hållbart att måla med fasadfärgen. Så ts, testa först att måla med den färg du har, och ta ett beslut efter det.
5 svar · 5,2k läst
·
P
Phille82: Tack för återkoppling - uppskattas! (y)
5 svar · 4,9k läst
·
2
22efw: Vi har använt Gunnar Norbäck på VIP måleri som spacklade och målade om nästan hela vårt hus för några år sedan. Väldigt nöjda med både kontakt och utförande.
2 svar · 2,7k läst
mexitegel
mexitegel: Toppen, tack! (y)
6 svar · 5,5k läst
·
F
Fump: Ytterliggare bild
1 svar · 3,1k läst
·
C
claym: Ok! Tack för all hjälp och alla svar, jag testar :)
4 svar · 41,8k läst
M
MollyGucciKasper: Ok tack så mycket så då är det bara det. Då ska jag testa göra detta.
2 svar · 9,3k läst
Trattkantarell
Trattkantarell: [citat] Det blev faktiskt att vi gjorde så :) håll tumme för att det håller !
7 svar · 5,0k läst
·
Martin321
Martin321: Gipsspackel är kanske en mer korrekt benämning, alla ovanstående jag nämnde går bra att slipa, inte värre än ett vanligt handspackel.
7 svar · 6,3k läst
·
M
Manfreds: [citat] Vi körde Borås renoveringsduk men man får nog säga att vi hade mycket ojämna väggar. Vi testade först en från Bauhaus, nyans cover tror jag, men den visade väldigt mycket ojämnheter på våra betongväggar. Borås tog det mesta men den tar upp färg på ett sätt som gjorde det väldigt svårt att få rätt. Färgerna blev helt olika på de två tapeterna. Borås har en
10 svar · 6,9k läst
·
Marojo
Marojo: Kan man använda vanligt väggspackel och vanlig väggfärg på en vägg bakom en vedkamin? Nuvarande ytskikt är (fult) kakel som vi funderar på att spackla över. Alternativet är väl att måla kaklet med så kallad kakelfärg men skulle hellre ha en slät vägg. Rökkanalen går bakåt genom väggen och den blir ju rätt varm, annars känns det inte som att det blir så varmt bakom kaminen.
0 svar · 4,6k läst
davveno1
davveno1: [citat] Men det är väll just vad Recover är till för?
9 svar · 5,0k läst
De Stilj
De Stilj: Nu har jag lyssnat på er och talat med några hantverkare. Det blir vanlig 12,5mm gips ovanpå råsponten. Jag tar loss och flyttar ut listerna 10mm. Behöver ändå bygga nya dörrkarmar till en av dörrarna. Hon som bodde i huset innan oss satt i permobil så den dörren är av modern/bredare typ.
12 svar · 4,6k läst
·
Daniel BW
Daniel BW: Antar att det är fogarna som smular. Hade tagit nått som man haft hemma och testat. Med nått så tänker jag säck med cement eller där det ingår typ som i betong putsbruk etc. Blanda med vatten till välling, pensla på efter att först förblött fogen.
1 svar · 1,3k läst
C
claym: [citat] Misstänkte det. Enda oron är att det ”bygger” för högt och jag får tokjobba med spackel och slipning :D
2 svar · 1,1k läst
I
Interista88: Finns flera sätt. Du kan vika över väven 1 cm runt hörnet. Sen spacklar du över den 1cm kanten med väv. Sen sätter du ny väv från hörnet. Eller så börjar du bara med väven från gipshöret och går åt varsitt håll. Vad svårt de va att förklara
1 svar · 2,0k läst
·
M
marcus_136: Skulle det inte annars funka att spackla med husfix på där det behövs? Och sedan måla med silikatfärg?
6 svar · 1,4k läst
P
pki1980: [citat] Jag bytte alla foder runt dörrar, fönster och golvlister i ett svep när ändå sågen var framme, jag föredrar enkla raka lister framför almoge men de jag bytte ut var också av den enkla modellen. Jag förstår inte varför spikarna ska bli mer synliga med nya lister kontra gamla ommålade? jag köpte en sådan nagellacksburk med listfärg och målade på spikhuvudena. Jag fogade
17 svar · 7,9k läst
A
ArneTW: Inte för att vara den... Det är tjära i roslagsmahogny. De rostiga järnbitar jag penslat med linolja blir vad jag skulle kallat svarta med en dragning åt brunt om man tittar noga. En roslagsmahogny ger ytterligare svartare och vill man bli riktigt mörk blandar man i kimrök eller oxidsvart. Som sagt jag skulle slabbat på lite linolja till att börja med. /ATW
9 svar · 2,9k läst
·
Maarrre
Maarrre: [citat] Hej! Vi bestämde oss för att behålla dörrarna och listerna som de är, tillsvidare, då vi har andra projekt som är mer akuta. Jag fick tips om att byta dörrhandtagen för att få ett modernare utseende. Så jag tror vi ska göra det istället, det känns enklare och billigare än att måla om allting.
4 svar · 6,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är osannolikt att en tapet som varit omodern i flera årtionden fortfarande tillverkas men ibland kan det finns rullar kvar på Tapetorama eller Handtryckta Tapeter. De senare gör även nytryck av gamla tapeter men då kostar det ju lite mer förstås.
1 svar · 1,8k läst
·
T
Tjocka Gubben: Jag har målat vagnstycken med vanlig vit innomhusfärg! Nu har den börjat att skikta sig. Går det att måla på fernissa och i så fall med vilken färg?
0 svar · 2,4k läst
A
anderssundberg: Hej Har målat tre rum i ett 60-tals radhus med mestadels innervägg av blåbetong. På en av väggarna dök det fullt med små blåsor upp över hela väggen så att det ser ut som månens yta. Jag har provat att slipa ned dem och måla igen men det kommer upp igen. Jag tror att det är målad tapet under. Har någon en idé om vad det kan bero på? På färgaffären hade ingen aning om vad kan
0 svar · 2,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Skrapa allt som sitter löst. Slipa gärna till det med slipmaskin. Spacklaslipamåla. En bra slipmaskin (t ex en excenterslip) är en av husägarens bästa vänner.
1 svar · 1,2k läst
·
F
Faba: ok, är det stor skillnad på bredspackel och renoveringsduk gällande Hur lätt/svårt det är att arbeta med samt slutresultat? På andra sidan kommer jag också riva tepeterna och där vill jag sedan tapetsera, är det spackel som gäller då med eller kan jag tapetsera direktt på betongen? (har non woven tapeter)
2 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.