Färg, Måla & Tapetsera
Osscar: Hej på er! Bor i hyresrätt och tänker måla om i sovrummet, men har en vägg vid den inbyggda garderoben där underlaget spruckit upp. Det är just där betong möter trä, så antar att det rört sig en del. Man kan pilla bort det översta lagret om man vill, och under sitter det något slags nät. Hur skulle ni gå tillväga för att slippa att det spricker upp igen om två månader? Tacksam
Arson: God kväll allesammans! Är en total nybörjare med tummen mitt i handen. Äger ett hus från slutet av 60 talet med källare, vilket såklart är helt fel objekt för oss... Har renoverat hela huset med hjälp av hantverkare i övrigt, förutom ett av rummen i källaren som har agerat något slags förråd senaste halvåret. Lovade ungarna att vi skulle fixa till rummet till Påskhelgen som
Misse: [citat] Ja precis! Vi kommer troligtvis att välja NCS S-0500N då vi tror att vitt blir bra. Sedan kommer det tyvärr att skära sig lite mot köksluckorna men nu får det vara så.
Christoffer L: Låt den sitta, spackla och slipa
raveper: Jag har både enfärgade tapeter och målade väggar. Underligt är det nog men mina tapeter är hela och rena medans de målade har lite fläckar här och där. Har även en vän som är målare. Han föredrar tapet.
Jonatan79: Javisst , det gäller ju att gilla underhålla och måla också....
Karlia: Står att den är för bättringsmålning. Jag är långt från expert men skulle inte använda den. Däremot slipa ordentligt innan jag började måla. Sprayfärg har jag bara använt till cykel, tänker att det det är lättare att få jämnt med pensel på ett bord.
martin43: Jag använder Beckers Perfekt Plus akrylat. Den är vattenbaserad och är Svanenmärkt. Så alltför giftig bör den inte vara... Det bästa tycker jag är att den inte luktar illa när man målar.
Dimitri: Tack för era svar. Var är bra nog i hur ren väggen måste va innan man lägger ny tapet? Har ni några tips på hur man lagar de "små" kratrarna i väggen? [bild] mvh/ Dimitri
jonaserik: Bara sätta fram en stol med en filt över ryggstödet så är det utan sol. det med färgborttagning i all ära som ska fräta, det fräter på på fogarna med och inte bra.
Fotografen: Jag hade satt svart. Oftast snyggast att all plåt har samma färg.
ZamuelA: Jag skaffade taklister av cellplast och började måla dem men resultatet blir bara skit. Använde en vattenbaserad listfärg från Jotun (Sens 3i1 matt)och en bra pensel som Anza, men det blir rejäla penselränder hur jag än försöker. Testade att slipa mellan lagren men det blir inget bra så fick slänga allt. Hur ska man göra? Då det är cellplast kan jag ju inte använda diverse
justusandersson: Det ser lite knepigt ut förstås. Varför är inte hela murstocken ommurad? Den äldre delen verkar vara i ganska dåligt skick. Det kan nog förklara sprickorna. Jag har själv ett helt snarlikt arrangemang med en Contura kamin som är ansliten till en gammal murstock (30-talet). Insatsrör som startar i en rökkanal och sedan går över i en annan. Vintertid eldar vi som fasen i den men där
villasuperstar: Oj ursäkta, hade helt missat att jag fått svar :). Aha, KC-färg var en ny bekantskap för min del, det känns inte alls som en omöjlighet. Går en sådan bra att måla över med vanlig inomhusfärg, eller måste den tvättas bort/förbehandlas? Har ett par ytterväggar i källaren som jag starkt misstänker är målade med vanlig inomhusfärg och har inte sett något fuktgenomslag på dessa
lopec: Prata med din närmaste färgbutik, då det bör finnas produkter från de flesta tillverkare. ex. flüggers Polyuretangolvfäg; - Golv i vardagsrum, hallar, entréer, kontor, kök, tvättrum, affärslokaler, kliniker, trappor och trapphus. Utomhus på trappor, gallerier och balkonger som skyddas mot väderpåverkan. --
raveper: Jag gjorde det hos min far, på de korta skarvarna ovanför dörrarna men räknar inte med att det håller. I princip alla skarvar i det huset spricker upp varje vinter. Förutom det vi gipsat över.
Mysmatte: Hej, Jag är en amatör som skulle behöva lite input på tillvägagångssätt vid renovering av en innervägg. Jag har haft en hantverkare över som har gipsputsat upp delar av en vägg där den gamla putsen släppt från ytterväggen. Han rekommenderade att köra mikrolitfilm efter för att armera upp och undvika sprickbildning. Den nya putsen är inte helt jämn med "originalväggen" och min
Great: Hej! Har en gammal lada som vi sett angrepp på dom större bärande stolparna, Anticimex misstänkte Strimmig trägnagare. Anticimexmannen hade då vissa förslag att man skulle anlita dom och spruta speciella medel. men när allt kom ikring så tyckte han att det räckte med vanlig cuprinol. Är det nån som har nån liknande erfarenhet att måla stolpar som är angripna av gnagare? Eller
Simon5: [citat] Tack för svar. Misstänkte nästan det...skulle själv inte komma på iden att göra så. Meddelade mäklaren att huset låg perfekt och hade precis den planlösning som vi letade efter, men tyvärr så tyckte vi det var så slarvigt byggt så vi inte var intresserade (inte bara målningen).
Christopher Andersson: Hej betsade mitt golv i helgen och det blev inte bra. betsen blandade dig inte ordentligt så blev svart.. Pratade med Bauhaus och dom så att jag kunde måla efter ett år men kan inte ha det halvbetsat golv i ett år. Vad ska jag göra?
Saltpeter: Verkar mycket bra, färgen verkar lite snällare än de andra alternativen oxå. Trevligare att måla med. Med vänlig hälsning, Peter
raveper: Vill man vara extra modig provar man med rullspackel.
MagHam: [citat] Jag är ingen påhejare av vitt, utom i tak. På väggar och övriga ytor blir det lätt sjukhusstämning med för mycket vitt. Fast ett vardagsrum i en villa från 80-90 talet som har trären furupanel ger mig vibbar av fjällstuga eller gillestuga. Men smaken är olika ;)
Rebecka690: Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det är en gammal grön tapet som är underlaget, dom tidigare som bodde här har spacklat vid skarvarna (innan dom satte upp nya tapeten som jag var rivit ner) så jag har spacklat igen diverse hål och skarvar som har blivit fula. Jag tittade på färgkoden du skickade och är precis sånt jag söker. Tack ännu en gång!:)
Stefan N: Gillar dessa https://www.bauhaus.se/fasadpenslar-master-bast-i-test-70mm-100mm?gclid=Cj0KCQjwsYb0BRCOARIsAHbLPhG4AmlJ3cRUgg5bp5C7POh1iQWLkB_FeO6PFvnDvON0wD_L3b0sYN8aAhH5EALw_wcB
mexitegel: Också bra erfarenhet av den, år nog inne på 7:e året i badrummet utan anmärkningar.
bus_pojken: Tänkte putsa muren med gipsputs. Hur ska jag köra kring/under spiskassetten? tänkte spontant silikatfärg. Eller ska jag gipsputsa och dra silikatfärg på det? Alternativ lösning? Tacksam för råd
Anonymiserad 284245: Ok, men oavsett, förfarandet blir detsamma. Det lilla lim som blir är bara att tvätta av. Det blir bra!