Jag ska till och spackla en skada i kökstaket som uppstod när vi bilade för ett golvbrunnsbyte på våningen ovanför. Tänkte kolla vilket spackel man ska använda? Materialet är som ni säkert ser betong... ska man använda ett och samma spackel eller ska man ha nåt typ cementbaserat att lägga igen med och sedan ta vanligt handspackel och lägga på överst?

Osäker om detta är i rätt forumavdelning, annars får admin gärna flytta den.

• Skada i kökstaket med synlig betong efter bilningsarbete för golvbrunnsbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand jämför storleken på en skada i betongtak med bortspacklat lager ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsputs fungerar bra, annars "husfix" är enkelt och snabbt

• Gilla
Elversson
  • Laddar…
Kan tillägga att du blöter ner betongen med en blomspruta först och fyll inte upp för mycket för det går inte att slipa.

• Gilla
Elversson
  • Laddar…
Okej! Fylla igen det mesta med husfix och sedan avsluta med vanligt handspackel, är jag på rätt spår då?

E Elversson skrev:
Okej! Fylla igen det mesta med husfix och sedan avsluta med vanligt handspackel, är jag på rätt spår då?
Det kommer att bli bra!

• Gilla
Elversson
  • Laddar…
Köp ett gipsbruk ist ex Ardex 828, Dalapro DM, Sheetrock Easysand etc, alla 3 går att använda som färdig produkt, alltså att spackla 2ggr med. Även mer allround att ha kvar till övrig spackling.

Okej. Funkar det att slipa gipsbruk? Eller är man lurad om man råkar lägga i för mycket? Googlade lite snabbt och det verkar råda delade meningar kring huruvida det går att slipa. Kanske beror på vilken sort jag köper?

Gipsspackel är kanske en mer korrekt benämning, alla ovanstående jag nämnde går bra att slipa, inte värre än ett vanligt handspackel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.