Hej!

Har någon en rekommendation på hur man kan avgöra när man kan slipa ett spacklat lager?
Jag förstår att det beror på tjocklek luftfuktighet värme etc, men finns det något jag kan gå på för att få en hint när jag kan börja?

Jag skarvspacklade gipsskivor igår och blev klar ca 22.00. Om spacklet känns torrt nu, kan jag slipa av det lätt då (dvs ca 14 h senare)?
Skulle jag kunna dra på ett lager till efter slipningen eller är detta "för tidigt". Torktiden för spacklet säger 24h innan det går att måla på det men jag ska ju slipa och lägga fler lager så behöver jag vänta 24 h ?

Oftast så spacklar man andra svängen utan att slipa mellan, iaf proffs.

Prova att slipa, är det för tidigt lär du märka det, ytan kan vara torr men det kan vara blött strax under.

• Gilla
claym
  • Laddar…
nino nino skrev:
Oftast så spacklar man andra svängen utan att slipa mellan, iaf proffs.

Prova att slipa, är det för tidigt lär du märka det, ytan kan vara torr men det kan vara blött strax under.
Jag är inget proffs, bara en glad amatör :D. Dock så är det lite som behöver slipas så jag är väldigt nöjd med min spackling.
Om nu min minimala slipning funkar, är det ok att dra på ett lager till då - givet att ytan känns torr och fin?

Ja det är ok att spackla i torrt, blött och däremellan, bara att spackla på om du känner för det.
Du kan känna på spacklet om det är ’kallt’ så innehåller det mycket fukt. Du kan också se att fuktigt spackel är mörkare.

• Gilla
ILoveFunkis och 1 till
  • Laddar…
Ok! Tack för all hjälp och alla svar, jag testar :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.