Hej. Jag försöker ge mig på att måla om i våran hall. Har nu målat med en vit grundfärg som blev ganska fläckig. Bör jag måla på ett till lager grundfärg för att försöka jämna ut? Och finns det olika kvalité för olika färgmärken? Tänker om det är mindre risk att det blir fläckig om man väljer ett ”bättre” märke

tänkte också om ni har någon tips på färgkod som ser ut ungefär som på bilden nedan.. vore tacksam för hjälp då jag aldrig har målat om förut, haha!

En hall med vitmålade väggar och stuckatur, svartvita tavlor, en svart vas på en vit piedestal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du bör måla igen med grunden beror på underlag, är det bredspacklat så kan det vara av vikt med en bra grund, är det tidigare målat så har det inte så stor betydelse. Kvalitén skiljer mellan märken, men även märken har olika kvaliteter såsom "premium" varianter som kan vara ex mer slittåliga etc. Även en proffserie och en konsumentserie är vanligt,men mellan dom två skiljer det sig sällan något. Svårt att bedöma efter ett foto, men är det en svag kallt grå brytning du söker så är S-1000N ett bra förslag.

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det är en gammal grön tapet som är underlaget, dom tidigare som bodde här har spacklat vid skarvarna (innan dom satte upp nya tapeten som jag var rivit ner) så jag har spacklat igen diverse hål och skarvar som har blivit fula. Jag tittade på färgkoden du skickade och är precis sånt jag söker. Tack ännu en gång!:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.