Kalle91
Kalle91: Har ett rum som jag ska fräscha upp och där jag behöver lite coachning. Tanken är att det först ska spacklas/fyllas ut och sedan målas vitt. Vilken typ av massa/spackel/bruk tycker ni jag ska använda mig av? Bild 1 & 2 - tänkte använda vanlig spackel Bild 3 - gipsbruk (Ardex produkt) Bild 4 - gipsbruk Tankar och idéer?
0 svar · 641 läst
·
malakang
malakang: Det blev att jag lät karmen sitta kvar, jag la energin på att städa lite istället för att flytta allt. Så jag har tyvärr ingen bedömning av att lossa på allt att ge. Tack för inputen.
5 svar · 1,6k läst
S
Soffabyggare: testade att dra av det som stack ut med en bred spackel, och då blev det bättre!
3 svar · 1,5k läst
C
Chrillex91: Dessa gamla strukturtapeter brukar vara spaltbara, dvs du kan likt en servett, dra av strukturen så du får en slät yta, denna metod är ganska enkel att uföra, försök ta tag i ett hörn av tapeten och börja dra försiktigt, det bör bli en beige aktig färg när du drar bort den vita strukturen, i endel fall har folk målat dessa väggar och då kan de vara svårare att utföra detta. Mvh
5 svar · 6,2k läst
·
T
Trrttsch: Jag har precis tapetserat ett rum med hjälp av Easy Liner från Boråstapeter som jag köpte hos min lokala Colorama-butik. Eftersom det är den enda jag använt kan jag inte säga om den är bättre eller sämre än de andra men tycker den funkade skapligt. Förmodligen borde jag ha förlimmat väggen för det blev några irriterande bubblor som jag fick försöka åtgärda efteråt. Den är
11 svar · 29,8k läst
E
elin747: Hej! Jag har en bod i trädgården som behöver fräschas upp. Jag undrar dock vad jag bör använda till insidan för att måla om? Se bild på hur trät ser ut idag. På utsidan tänkte jag att jag köper vanlig fasadfärg men inne ser det typ laserat ut. ska till Bauhaus på lördag så tänkte om ni har lite tips :)
0 svar · 3,6k läst
·
B
balrog123: Men om det står att man inte får måla om utan tillåtelse så måste det väl betyda att det under vissa omständigheter är OK. Alltså är det mer en fråga tekniken/färgen än juridiken?
2 svar · 1,8k läst
MultiMan
MultiMan: Snabbgooglade på "hitta tapet" och fann bl a tapetletaren.se där jag hittade detta mönster. Bara att leta vidare själv. http://www.tapetletaren.se/Wallpaper/Details/70786?backNavigation=%2FWallpaper%3Fpage%3D1%26filterKey%3Dc1a89434-154f-4e96-9f2c-20609cea0451%26ajaxCall%3DTrue%26enableBackButton%3DFalse
4 svar · 970 läst
·
D
Den glada: Jag är överraskad av hur slät yta jag fick vid målningen. sen vet jag inte om ett proffs i ett mångmiljonhus hade varit nöjd.. men inget flammigt eller så, faktiskt... Inga sprickor eller tydliga bucklor.... men det beror ju på hur slätt underlaget är, såklart. Varenda tapetsmula måste bort, tex. O slipa noga efter spackling... lycka till, vad du än bestämmer dig för att göra.
7 svar · 1,8k läst
·
P
patriklarsson: Hallå igen, har testat färgen ovan eller ersättaren av den, blev inte jätteimponerad ändå. Någon som har något tips på en billigare färg som är bra? Har som sagt nu testat Julas snickerifärg 149/0,9l och Jotun tre&panel 229/0,68l, nu prissänkt till 179kr. Jula brukar ha sin på erbjudande för 99kr burken ibland tror jag, i annat fall skiljer det 100kr/l Färgen jag söker ska
6 svar · 4,0k läst
·
prototypen
prototypen: Blir det grynigt/kornigt när du sprutmålar så kan färgen vara för tjock / för lågt lufttryck så färgen inte finfördelas. Eller en olämplig färgtyp. Jag känner inte igen mig i ditt problem, jag har sprutat mycket och det blir alltid en slät yta. MEN underarbetet måste vara rätt. Kom hit med bordet, jag har en stor burk vitt. Protte
10 svar · 4,0k läst
S
spacemoose: Funderar på att snygga till garagegolvet. Det är betongplatta och är målad tidigare. Det finns lite sprickor lite här och där där färgen släppt. Vad är smidigast att göra med förarbetet för att det ska bli jämt och fint? Köra över golvet med en golvslip först innan man stryker på färg? [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Jag har använt en fasadpensel av hyfsad kvalitet och 50 mm bredd när jag jobbat med denna färgen. Men det är väl lite smaksak vad man gillar också.
10 svar · 8,4k läst
·
P
pppp123: Hej, Vi har ett några slitna gamla bambumöbler som vi vill måla och undrar om någon har lite tips/erfarenheter. De är sedan tidigare lackade, på vissa ställen flagnar lacken och på andra är den nästan helt borta. Hur mycket underarbete behöver man göra? Bara få bort det som är löst, eller måste man få bort allt så det blir helt trärent? Och vad är bästa metod, skrapa, slipa?
0 svar · 4,9k läst
·
A
A-Man_08: Ser plant och fint ut hade tvättat med målartvätt, sedan kört ett lager grundfärg sedan 2 strykningar snickerifärg. Välj bra färg och pensel.
1 svar · 2,1k läst
·
oscarwww
oscarwww: [citat] Måste ju kunna bredspackla flera omgångar/lager utan det ska skina igenom. Använd beckers medium, bra grejer.
27 svar · 20,7k läst
·
raveper
raveper: Sätt dit nya lister. Kommer bli bäst.
4 svar · 5,2k läst
·
GoC
GoC: [citat] Måla på bara, men se till att ha rejält med färg i rollern hela tiden. Dvs väldigt mycket mer än man tror [MEDIA=youtube]RFA6IRc4M1k[/MEDIA]
3 svar · 1,8k läst
·
Silver78
Silver78: Det handlar om estetisk look också. I källare vill man gärna ha material som kan transportera fukt. Men har du en torr källare (mät med en hygrometer) så kan du använda lite vad du vill. Grundregeln är hårdast material innerst och mjukast på ytan.
1 svar · 5,5k läst
·
hscn
hscn: Äggoljetempera blir också fint. Finns ingen anledning att köpa färdig, väldigt lätt att blanda själv. Välj beståndsdelar av bra kvalitet. Ekologiska ägg eller allra helst från frigående höns (det blir faktisk skillnad på torkegenskaper) bra kokt linolja t.ex från Ottossons färgmakeri. Vägning av färgpigment så är det lättare att få till liknande sats sedan. har bara blandat
7 svar · 5,6k läst
·
Gammelnörden
Gammelnörden: Personligen tycker jag att målade timmerväggar är bland det räligaste som finns för drevningen mellan stockarna ser ut sorgligt pubeshår med den behandlingen. Jag hade satsat på att panela in moderna byggelement snyggt och målat dessa. Dvs måla nytt tillagt och låta gammalt original få vara ifred.
9 svar · 3,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Jovisst, vad som helst bara du får bort så mycket av pluggen att du kan spackla och allt slicone.
11 svar · 1,7k läst
·
E
EvelinaLS: [citat] Perfekt, tack för hjälpen!
2 svar · 1,9k läst
·
S
Stefan1972: Ja dessa ska du nog inte spackla bort. Lär bli ett hästjobb och sen syns det iallafall..............Då är det bättre du väntar helt och väljer ett annat tak senare.
5 svar · 4,9k läst
·
A
AndersS: Och rullen ska rulla lätt, ingen gammal färgrest som gör att den "drar" ut färgen som blir effekten annars.
8 svar · 1,8k läst
J
Jönas: [citat] är nordsjö tinova transparent möjligen en syntetisk oljelasyr?
6 svar · 16,0k läst
·
O
Osscar: Hej på er! Bor i hyresrätt och tänker måla om i sovrummet, men har en vägg vid den inbyggda garderoben där underlaget spruckit upp. Det är just där betong möter trä, så antar att det rört sig en del. Man kan pilla bort det översta lagret om man vill, och under sitter det något slags nät. Hur skulle ni gå tillväga för att slippa att det spricker upp igen om två månader? Tacksam
0 svar · 4,0k läst
·
A
Arson: God kväll allesammans! Är en total nybörjare med tummen mitt i handen. Äger ett hus från slutet av 60 talet med källare, vilket såklart är helt fel objekt för oss... Har renoverat hela huset med hjälp av hantverkare i övrigt, förutom ett av rummen i källaren som har agerat något slags förråd senaste halvåret. Lovade ungarna att vi skulle fixa till rummet till Påskhelgen som
0 svar · 2,4k läst
·
Misse
Misse: [citat] Ja precis! Vi kommer troligtvis att välja NCS S-0500N då vi tror att vitt blir bra. Sedan kommer det tyvärr att skära sig lite mot köksluckorna men nu får det vara så.
13 svar · 18,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.