3 993 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Hur får man IKEA vit "finish"?
Jag har ett bord av björk som jag hade gärna velat ser ut som dessa billiga ikea bord som är kritvita och perfekta i sin struktur.
Hur mycket än jag målar själv så blir det inte i närheten utan man ser penseldrag. Anlitade en expert som sprutmåla men det ser fortfarande målat ut och inte fabrikat perfekt.
Målar de ens på IKEA eller är det någon typ av plast de klistrar på? Kan någon expert som förstår sig på ämnet hjälpa mig
Hur mycket än jag målar själv så blir det inte i närheten utan man ser penseldrag. Anlitade en expert som sprutmåla men det ser fortfarande målat ut och inte fabrikat perfekt.
Målar de ens på IKEA eller är det någon typ av plast de klistrar på? Kan någon expert som förstår sig på ämnet hjälpa mig
Ja ikea har plast på...
Vaför vill du förstöra bordet?
Du får troligen köpa en plastad skiva om du vill ha det.
Vaför vill du förstöra bordet?
Du får troligen köpa en plastad skiva om du vill ha det.
Jag vet att de flesta skulle tycka det är fult. Men jag älskar den "finishen". Jag har ett norrgavel bord som är rätt dyrt, kan man köpa någon liknande plast och fixa själv? Eller är det svårt?D Melb skrev:
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Det finns dekorplast att köpa. https://www.bauhaus.se/inredning/interior-dekoration/dekorplast
Det blir dock aldrig samma kvalité som när det görs i en industriellprocess. Skulle starkt avråda från att ens försöka. Ytan du beskriver kan vara folierad, alltså en tunn plastfilm som läggs på i fabriken. Kan också vara en "roller coated" yta, vet inte vad det heter på svenska men då läggs färgerna på med stål eller gummivalsar som ger en slät yta.
Det blir dock aldrig samma kvalité som när det görs i en industriellprocess. Skulle starkt avråda från att ens försöka. Ytan du beskriver kan vara folierad, alltså en tunn plastfilm som läggs på i fabriken. Kan också vara en "roller coated" yta, vet inte vad det heter på svenska men då läggs färgerna på med stål eller gummivalsar som ger en slät yta.
Ingen av de bättre firmorna använder plastfolie, de använder tåligt laminat. Se tex Superelips från Bruno Mathson.
Nu vet jag inte hur ditt bord ser ut. Om du prompt vill ha samma stil så kanske du kan spara underredet och beställa en laminerad skiva. Obs notera att det finns olika kvaliteter på laminat
Nu vet jag inte hur ditt bord ser ut. Om du prompt vill ha samma stil så kanske du kan spara underredet och beställa en laminerad skiva. Obs notera att det finns olika kvaliteter på laminat
Vilket bord gäller det? IKEA har flera olika typer av ytbehandlingar. Det klassiska IKEA-bordet Lack är, som namnet antyder, UV-lackat med den process @Snappahaneklanen beskriver med flertalet valsar som lägger på lack (inkl mönster) i tunna lager på en putsad HDF-yta.
Tack för era svar
! Jag vet inte exakt vad de heter men det är de billiga borden egentligen som har en ren och slät yta.
Tror ni man kan åstadkomma samma resultat med MDF skiva och "sanding sealer"? Mitt problem är hur mycket jag investerar i dyra färgsprutor, lack och material så blir färgen grov på något sätt, den är inte slät och fin när man tar på den, nästan kornig, man ser direkt den är målad.
Jag har anlitat målare och får samma resultat.
Tror ni man kan åstadkomma samma resultat med MDF skiva och "sanding sealer"? Mitt problem är hur mycket jag investerar i dyra färgsprutor, lack och material så blir färgen grov på något sätt, den är inte slät och fin när man tar på den, nästan kornig, man ser direkt den är målad.
Jag har anlitat målare och får samma resultat.
Ett tips är att använda melaminbelagd MDF. Har du en slät melamin så kan du ytbehandla på den och få en väldigt fin yta och behöver inte oroa dig för resningar. Eventuellt behöver den putsas lite lätt innan lackning för att få till ett bra lackbett.Kycklingen skrev:
Tack för era svar! Jag vet inte exakt vad de heter men det är de billiga borden egentligen som har en ren och slät yta.
Tror ni man kan åstadkomma samma resultat med MDF skiva och "sanding sealer"? Mitt problem är hur mycket jag investerar i dyra färgsprutor, lack och material så blir färgen grov på något sätt, den är inte slät och fin när man tar på den, nästan kornig, man ser direkt den är målad.
Jag har anlitat målare och får samma resultat.
Edit: Om du ska lacka på rå MDF måste du i vilket fall slipa ytan för att få ett bra resultat. Du kan också behöva grundlacka en gång, slipa och sen lacka igen för bättre resultat.
Du kan ju inte få exakt samma känsla/struktur på ytan med målning som med laminat/plast, det är och förblir ju olika material. Däremot är det ju inga problem att få till en helt slät yta vid målning/lackering. Speciellt inte på ett bord (stor plan yta i horisontalläge). Men det kräver lite grann rätt utrustning, färg och en lackbox, även om mkt går att kompensera med efterarbete. Vill du åt den extremt släta ytan kanske en polering eller slipning beroende på vilken ytfinish/glans du vill ha på ytan och vilken färg du lägger. Ska det t.ex. vara lite matt kanske en slipning till P1500-P2000 kornstorlek och sen skippa polering, då kan du få en mattare men helt slät yta. Den mattare ytan kommer dock dra åt sig smuts betydligt mer, jmf med en plastyta/laminat. Men det är ganska mkt jobb/dyrt att få bra och hållbara resultat vid lackering och med tanke på att "dessa billiga ikea bord" är just billiga är det kanske frågan om det är mödan/kostnaden värt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Blir det grynigt/kornigt när du sprutmålar så kan färgen vara för tjock / för lågt lufttryck så färgen inte finfördelas.
Eller en olämplig färgtyp.
Jag känner inte igen mig i ditt problem, jag har sprutat mycket och det blir alltid en slät yta.
MEN underarbetet måste vara rätt.
Kom hit med bordet, jag har en stor burk vitt.
Protte
Eller en olämplig färgtyp.
Jag känner inte igen mig i ditt problem, jag har sprutat mycket och det blir alltid en slät yta.
MEN underarbetet måste vara rätt.
Kom hit med bordet, jag har en stor burk vitt.
Protte
Klicka här för att svara