P
Hej!

Har precis flyttat in i en ny lägenhet med mycket hål i väggarna. Har nu spacklat, slipat och rengjort i alla rum, men har stött på lite problem nr jag börjat måla i första rummet. Jag har inte målat så mycket väggar tidigare, så jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till.

Jag har målat väggarna med en vit inomhusfärg. Både på håll och nära inpå har färgen täckt bra - väggen är helt vit utan spår av underliggande färg, och verkar ha jämn täckning. Däremot, om man tittar på väggen lite från sidan i solljus så ser man att den är "randig" - vad beror detta på? (Man ser alltså inte ränderna om man inte är i rätt vinkel i rätt ljus)

• Vit målad vägg med ojämn täckning som ger ett randigt utseende i sidoljus.
Du har väl målat alldeles för tunt.
När du rollar skall du ha flödigt med färg, du skall dra rollern på väggen utan att ”trycka ut” färgen ur den. Dvs du skall se till att verkligen få på ordentligt med färg vid varje strykning

P
GoC GoC skrev:
Du har väl målat alldeles för tunt.
När du rollar skall du ha flödigt med färg, du skall dra rollern på väggen utan att ”trycka ut” färgen ur den. Dvs du skall se till att verkligen få på ordentligt med färg vid varje strykning

Räcker det med att bara måla på ett nytt lager färg över, eller måste jag göra något åt lagret som jag målat nu?

jkm123 skrev:
Räcker det med att bara måla på ett nytt lager färg över, eller måste jag göra något åt lagret som jag målat nu?
Måla på bara, men se till att ha rejält med färg i rollern hela tiden. Dvs väldigt mycket mer än man tror

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.