Hej,
Har renoverat min trappa och sista steget var att måla kanter och stående delar, men har förmodligen tejpat med gammal eller fel tejp och det visade sig att färgen smög under tejpen. Trappan är nyligen oljad med hårdvaxolja och den vita färgen är en halvgalns beckers.

Har ni några tips hur jag kan få bort det?

Provat skrapa med kniv, men det kommer att ta mig flera veckor att bli klar och dessutom blir det inte bra heller.

Tack!!

• Trappa med trästeg och vitmålade kanter där färgen smugit under tejpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg av trä med oljad yta där vit färg smetit under tejpen vid kanten och stående delar vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova blöt upp färgen innan skrapning, alt någon furu/ek färgad bättringsfärg å bättra på försiktigt o hoppas att det inte syns allt för mycket, beror på ljusinsläpp i trappen

Malaren666 Malaren666 skrev:
Prova blöt upp färgen innan skrapning, alt någon furu/ek färgad bättringsfärg å bättra på försiktigt o hoppas att det inte syns allt för mycket, beror på ljusinsläpp i trappen
Tillägg: vanligtvis tar det 20-30 dagar för snickeri färgen å härda ordentligt, sen beror det ju på om du grundade med häft eller dylikt så färgen har fått bra fäste å suttit sig i trappan

Prova slipa bort det försiktigt annars....

Håll en bred stålspackel mot den målade ytan o skrapa med en bra skrapa utmed kanten

Rakblads skrapa eller en spritt ny japan funkar nog fint å

Har nu skrapat bort med kniv och behövt slipa om ett runt lager och då oljat om på nytt. Tack ändå för svar.

Härligt! Bra jobbat.

• Gilla
jailolous
  • Laddar…
J jailolous skrev:
Har nu skrapat bort med kniv och behövt slipa om ett runt lager och då oljat om på nytt. Tack ändå för svar.
Lägg upp bild på slut resultat

• Gilla
polarsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.