1 800 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ser man skillnad på målad tapet och nygipsad vägg?
Vi ska måla om köket som nu sitter med slät tapet. Delar av köket har vi öppnat upp och ska sätta nya gips skivor pga nya rör som behövdes dra i väggarna. Vår fråga är för att slippa bredspackla alla väggar (tapet och nya gips), ser man skillnad på målad tapet och gips? Vi tänker oss grund + 2 lager bra färg. Givetvis spacklar vi hål och skarvarna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om tapeten sitter kant i kant perfekt överallt så syns det inte i teorin men oftast kommer vissa skarvar synas, i alla fall lite. Jag brukar grunda alla skarvar med oljegrund. Är man noggran så kan man slippa att bredspackla.
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Beror väl på vad det är för tapet. Finns det minsta struktur i den kommer du att se det, speciellt vid släpljus.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Du kan även ta finspackel på ett finger och dra i skarvarna. Finns det någon glipa så fylls det i av spacklet.
I övrigt så är det bara att måla på säger jag. Finnishen på er målning kommer alla dagar i veckan synas tydligare än om det är en tapet bakom
I övrigt så är det bara att måla på säger jag. Finnishen på er målning kommer alla dagar i veckan synas tydligare än om det är en tapet bakom
Klicka här för att svara