D
Hur många gånger ska man måla på gipsskivor?

Med en bra färg brukar det räcka med två strykningar.

En strykning grundfärg och två-tre strykningar täckfärg brukar va rimligt, men det beror ju mycket på vad man har för krav och vilken färg man använder.

D
Jag tror jag har ganska höga krav. Ska måla med en bruten färg från Bauhaus eller Beijer.

Grundfärg tar man en billig obruten då?

D Derbyboy skrev:
Jag tror jag har ganska höga krav. Ska måla med en bruten färg från Bauhaus eller Beijer.

Grundfärg tar man en billig obruten då?
Köp en riktig grundfärg avsedd för underlaget.
Ex. Alcro allgrund. Bryt grundfärgen i rätt kulör, för ännu bättre täckning.

Grundfärg är inte bara en ”billig” färg, vill du ha bra resultat måste även den få kosta lite.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Ok, tack då e jag med.

D
Funderar på om jag kan köra en bra grundfärg som jag inte bryter.

Jag ska ha 3-4 färger i huset. Alla är ljusa och ligger nära vitt.

Blir jäkla meckigt och stor risk för spill om jag även bryter grundfärgen.

Det kan väl inte vara ett problem att "göra som vanligt". Bra grund i ett lager, sedan täckfärg två varv. Har målat mest med Alcros färger här hemma, tycker det funkar bra även om det inte är det billigaste alternativet. Kör grundfärg och täckfärg från samma system.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Måla 1 gång grund . 2 gånger med färdig färgen. Då blir det bra.

D
Jo precis men fick precis rådet att även bryta grundfärgen.

men förstår jag det hela rätt så kan jag köra på vit grundfärg och sedan några gånger (2-3) bruten färg.

jag ska göra bra färg från Beijer eller Bauhaus. Jag antar att Nordsjö, Becker och Jotun är likvärdiga. Väljer därmed bort byggmax, rusta, jula mfl.

T
När det är ren gips su kör jag aldrig grundfärg. Vad kan/blir porblemet med att inte göra det?
Har målat en hel del (dock mest vitt) utan att kag ser några problem?

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
När det är ren gips su kör jag aldrig grundfärg. Vad kan/blir porblemet med att inte göra det?
Har målat en hel del (dock mest vitt) utan att kag ser några problem?
Grundfärgen brukar ju vara lite billigare, så att måla täckfärg istället för grund är ju inget vidare - men om du tycker att du klarar dig med två strykningar av färdigfärgen så går ju ekvationen ihop...

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Grundfärgen brukar ju vara lite billigare, så att måla täckfärg istället för grund är ju inget vidare - men om du tycker att du klarar dig med två strykningar av färdigfärgen så går ju ekvationen ihop...
Ja, jag tycker det räcker med två strykning med vanlig färg. Antar att jag inte är så kräsen.. :seenoevil:

T TechChad skrev:
Ja, jag tycker det räcker med två strykning med vanlig färg. Antar att jag inte är så kräsen.. :seenoevil:
Eller så är du bättre på att måla än vad jag är. Grundfärg + en strykning är jag inte nöjd med vilket säkerligen är en kombination av att jag är kräsen OCH en inte skitbra målare.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jobbar som målare, är det ren gips kan du få täckning på 1 sväng med fätdigfärg utan problem, är det spacklat tex remsa eller i satt, då lär de ju fläckas o strykas helvägg eller måla 2 gånger, ett tips är om det är spacklat gips med tex remsa så spar upp väggen med pensel/+rulle, fega inte med färg, börja måla sen från ljusets riktning å varje gång du doppar i hinken med rullen så dra av på remsan å mätta den, sen doppa igen o fortsätt, kör upp o ner o sprid ut färgen, doppa igen, måla några kvm, sen slätar du ut från början till dit du är den fortsätter du måla, är ytan liten eller du är snabb så är de bara måla hela sen släta hela väggen, de gör du för att få ett jämnt lager å fin gräng, måla 2 gånger för å bli säker sen har kan kulören skilja lite beroende på strykningar, men råder ej o köpa grundfärg, onödigt i mitt råd

• Gilla
Zynvinkeln och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.