Lite nybörjare på det här med målning som ni ser i rubriken... Målade hela lägenheten vit för att sedan inse att nu ser alla snickerierna gula ut. Ordentligt gula också....
Antar att jag måste måla både fönsterlister, dörrkarmar och dörrar, men blir det bra när man gör det själv? Hade gärna tagit emot lite tips. Och färgtips, tar man samma färgnyans som väggfärgen?
Antar att jag måste måla både fönsterlister, dörrkarmar och dörrar, men blir det bra när man gör det själv? Hade gärna tagit emot lite tips. Och färgtips, tar man samma färgnyans som väggfärgen?
Antagligen ser de gula ut för att din vita nyans på väggen är vitare/kallare. Ett alternativ kan vara att måla väggarna i samma nyans som snickerierna, då ser allt vitt ut.
Lägenheten är nymålade och du ger rådet att måla om den igen, för att väggarna ska matcha de gula/nikotinskadade snickeriernaMathildatiger skrev:
Till TS, köp målartvätt och tvätta av snickerierna. Måla sedan med snickerifärg i den vita kulören S0500-N.
Hehe ja, alltså det hade ju varit det bästa, men det känns så tråkigt att göra om hela lägenheten, även om det är drygt att behöva måla om snickerierna så känns det lite bättre den vägen än att göra om allt. Men jag har lärt mig en läxa inför framtiden iallafall att kolla efter ordentligt innan jag påbörjar ett sånt här projekt igenMathildatiger skrev:
Det lite tråkiga i detta är att trots den amatör som jag är i målning så visste jag att detta skulle kunna ske. Så när jag köpte färgen på Hornbach förklarade jag för tjejen som jobbade där att jag inte ville ha alldeles för vit för att inte övriga saker i lägenheten skulle se gula ut. Hon rekommenderade då en annan nyans än den vanliga standard.P PurreP skrev:
Tyvärr har jag slängt färgburkarna så själva färgkoden har jag inte kvar. Kan kolla upp det imorgon i butiken för det var en av deras tre standardvita i märket Sandolin.
Bifogar en bild här så man kan se färgskillnaderna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Det är så det blir när snickerier är s-0502y och man målar med s-0500n. Gillar man det inte får man köra samma eller särskilja mer typ s-1000n(ljusgrå)
Vet inte om det är kameran eller skärmen som gör det, men det ser nästan ut som att du har tre olika nyanser på vägg, snickerier, dörrblad...
Men absolut, tvätta snickerierna, måla med samma nyans som du körde på väggen, alternativt S0500-N snyggt och bra.
Du har inte burkarna kvar säger du, men kanske kvittot? Brukar kunna stå där vilken kulör man köpt, om man har tur
Men absolut, tvätta snickerierna, måla med samma nyans som du körde på väggen, alternativt S0500-N snyggt och bra.
Du har inte burkarna kvar säger du, men kanske kvittot? Brukar kunna stå där vilken kulör man köpt, om man har tur
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Gjorde de inte om den standarden typ 2013? Dvs 0502Y gick från gulaktigt mot gråaktig? Så med andra ord bör lister idag ha en grå ton istället för det nikotingula som man är van med, trots att det är samma färgkod som tidigare.
Men oavsett så ska du väl köra samma kulör på listverk och vägg om det var tanken? Alt kör du en ljusgrå. Det skulle kunna bli riktigt snyggt
Men oavsett så ska du väl köra samma kulör på listverk och vägg om det var tanken? Alt kör du en ljusgrå. Det skulle kunna bli riktigt snyggt