7 919 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Val av 2-komponents golvfärg till betong
Sida 1 av 2
Vi renoverar ett förråd i källaren som används flitigt och planerar att måla om även golvet från det trendiga 70-talsbruna
.
Frågan är vilken 2-komp golvfärg som håller bäst pris/kvalitet? Om man inte använder flingor, är det ändå idé att klarlacka?
Antar att man behöver slipa bort befintlig färg först, eller går det att klara sig utan det?
Tips och erfarenheter?
Frågan är vilken 2-komp golvfärg som håller bäst pris/kvalitet? Om man inte använder flingor, är det ändå idé att klarlacka?
Antar att man behöver slipa bort befintlig färg först, eller går det att klara sig utan det?
Tips och erfarenheter?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Biltemas 2k epoxy golvfärg är populär. Där brukar det vara att slipa allt som är löst räcker långt.
OK, såg den i googleresultaten men är försiktigt skeptisk till biltemaprylar i sånt som inte går att byta lätt
.
Nuvarande färg är i väldigt bra skick, inget löst eller så och det är flingor med klarlack. Det låter nästan för bra för att vara sant att man skulle slippa att slipa
Nuvarande färg är i väldigt bra skick, inget löst eller så och det är flingor med klarlack. Det låter nästan för bra för att vara sant att man skulle slippa att slipa
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Skulle minst gå över det med en vanlig slipmaskin.
Vill du betala lite mer för typ samma färg finns det Epoxy att beställa på nätet eller t.ex. Hagmans EP-V på Hornbach. Det är garagegolv så det duger nog i en källare också
Vill du betala lite mer för typ samma färg finns det Epoxy att beställa på nätet eller t.ex. Hagmans EP-V på Hornbach. Det är garagegolv så det duger nog i en källare också
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Dom kommer säga att du skall köpa deras och betala 4 gånger så mycket 
Förvisso, tänkte mest på underarbetet
. Förutom att jag är lätt skeptisk till biltemakvalitet så har de bara par trista grå nyanser vilket estetiska rådet här hemma har vissa problem med att godkänna...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Färgbolaget i Borås har t.ex. Hagmans och en annan variant för samma pris där dom kan blanda till valfri NCS kulör
Skulle tro att i alla fabrikats beskrivningar så kommer det stå att du bör slipa ner befintlig yta, inte all färg men bort med det som ev. flagnat, och matta ner ytan, sen rengöra innan du lägger på ny färg.
Får jag fråga varför du siktar in dig på en 2komponents-färg till ett förrådsgolv?
Får jag fråga varför du siktar in dig på en 2komponents-färg till ett förrådsgolv?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Kör med Biltemas 2k i garaget, håller bra, blir något missfärgad av glykol. Resten står den emot 
Beskrivningen är kanske inte helt korrekt, i detta förrådet mekas det cyklar och är även min lilla mancave där jag gör allt från mindre träprojekt, löder kopparrör och mekar allsköns bråte så slitaget på golvet kan bitvis vara lite tuffare. Vi vill också att det ska vara lättskött, därav lutar jag åt att klarlacka.lopec skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Jag har köpt från epoxibutiken, finns lite fler färger än Biltema, typ samma pris.