Jag har lovat ungarna att bygga ett biljardbord åt dem. Vi har inte plats för ett fullstort, men om jag använder golfbollar och skalar ned bordsmåtten proportionellt så borde det gå.
Nån som har tips på färg för att måla bollarna?

Golfspelare använder vanlig permanent spritpenna för att märka bollarna, så det borde funka. Fast blir de inte för ”studsiga” jämfört med vanliga biljardbollar?

Jag testade med spritpenna, men den jag använde var inte heltäckande nog. Originaltrycket lyste igenom. Jag vet inte om det varierar från penna till penna...

@cpalm, jag har övervägt -- och överväger fortfarande -- att köpa färdiga bollar, men har svårt att hitta rätt storlek och pris. De du länkade till är bara 25 mm i dia, mina golfbollar är 42 mm.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Sprayfärg?
Jag har bara silverfärgad sprayfärg hemma, och den smetade även efter att den torkat. Samma sak här, jag vet inte om jag bara sitter på fel produkt eller slarvade med underarbetet (jo, det vet jag faktiskt att jag gjorde).

C
FemTummar FemTummar skrev:
@cpalm, jag har övervägt -- och överväger fortfarande -- att köpa färdiga bollar, men har svårt att hitta rätt storlek och pris. De du länkade till är bara 25 mm i dia, mina golfbollar är 42 mm.
Tja, det är ju bara att söka runt. Här har du 47 mm: https://www.spelexperten.com/spelbo...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
32 och 38 mm verkar också vara vanligt förekommande ministorlekar.

Det blir roligare att spela med riktiga grejor. Golfbollar har ju inte alls samma egenskaper som biljardbollar.

Kollade snabbt på Tradera, finns åtminstone mindre varianter för en billig peng.

OK, då släpper jag tanken på att måla egna. Det ska erkännas att det inte är helt utan saknad, det ligger trots allt lite charm i att bygga nåt utan halvfabrikat.

C
FemTummar FemTummar skrev:
ligger trots allt lite charm i att bygga nåt utan halvfabrikat.
Golfbollar är inte halvfabrikat då, menar du? :rofl:
Får man vara lite nyfiken och fråga hur du tänker kring själva bordet?
Inte för att jag är sugen på att bygga ett eget, men jag renoverade några biljardbord i min ungdom.

C cpalm skrev:
Golfbollar är inte halvfabrikat då, menar du? :rofl:
Jag förstår vad du menar...
Och svaret är nej! :p
Eftersom det är en produkt avsedd för ett helt annat syfte så räknar jag det som återvinning istället. Jag råkar ha en hel icakasse med ranchgolfbollar som jag hittade efter att nån stulit dem och sen dumpat dem i skogen. Via en företagslogo på några av bollarna lyckades jag spåra golfklubben som förlorat dem, men eftersom den låg flera mil bort så tyckte de att jag lika gärna kunde behålla dem.
Planen är att åka dit med barnen i sommar och låta dem få prova på golf på ranchen, på så sätt får vi skoj och klubben får tillbaka sina bollar, med undantag för 16 stycken... Om jag nu inte köper färdiga, vill säga.

Jag byggde faktiskt ett biljardbord i mina tidiga tonår, med just golfbollar och en nollbudget (dvs använde saker jag hittade i min fars verkstad) så jag vet att det funkar. Vi ägnade många roliga timmar åt att spela på det bordet. En P-formad isoleringslist fungerade som sarg, en stuvbit heltäckningsmatta som hängde i U-form utmed respektive långsida och ena kortsidan fungerade som automatisk bollretur. Bordet var ett gammalt köksbord. Duken var, just det, en gammal duk jag hade hittat i en container.

Idag tänker jag mig en 22 mm MDF-skiva, med en "torsion box" under. Bordet blir lågt, ca 35 cm högt, då kan jag placera det ovanpå bordet vid TV-soffan och när det inte används, ställa upp det mellan den ena CD-hyllan och bokhyllan. Som sarg kommer jag denna gång använda en isoleringslist som är 9x15 mm och kvadratisk, jag har testat och det blir rätt bra studs från den. Duken blir en vinröd f.d. gardin som verkar ha bra tjocklek och ändå en aning stretch. Jag köpte ett par från second hand, den andra kommer bli mörkläggningsgardin i rummet (för TV-kvällar utan biljard).

Hela härligheten kommer ritas upp i Sketchup innan jag börjar.

C
Låter som ett kul projekt!
Återanvändning är alltid bra (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.