Har varit i en färgaffär sa jag ville ha Ikeas kod NCS-5000 glans 35. Då sa tjejen att jag skulle ha halvblank lackfärg. Glnas 40 för 35 finns inte. Hon blandade och kom hem. När jag provmålade så blir den väldigt matt.
Min fråga är ska det vara halvblank lackfärg eller klarlackfärg som grund. Såg de hade det också när jag googlade på deras märke. Verkar starkare och blankare.
Fråga 2. När jag öppna burken låg all. Svart pigment på ytan. Har hon inte blandat färgen ordentligt? Rörde själv länge forfarande svarta pigment i.

isakatt isakatt skrev:
Har varit i en färgaffär sa jag ville ha Ikeas kod NCS-5000 glans 35. Då sa tjejen att jag skulle ha halvblank lackfärg. Glnas 40 för 35 finns inte. Hon blandade och kom hem. När jag provmålade så blir den väldigt matt.
Min fråga är ska det vara halvblank lackfärg eller klarlackfärg som grund. Såg de hade det också när jag googlade på deras märke. Verkar starkare och blankare.
Fråga 2. När jag öppna burken låg all. Svart pigment på ytan. Har hon inte blandat färgen ordentligt? Rörde själv länge forfarande svarta pigment i.
Grundfärgen påverkar inte glansen på lackfärgen.
Färgen ska givetvis vara färdigblandad när du fick den.
Vad är det för färg du har köpt?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Grundfärgen påverkar inte glansen på lackfärgen.
Färgen ska givetvis vara färdigblandad när du fick den.
Vad är det för färg du har köpt?
Jag köpte Caparol halvblank lackfärg. Det jag undrar är om.det inte skulle varit Klarlacken glans 40 som grund. Flyter upp svarta pigment bara efter en kort stund fast jag nyligen rört om. Ska jag åka dit imorgon och reklamera?

• Öppen burk med halvblank lackfärg där svarta pigment flyter upp trots omrörning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk du och prata med dem imorgon, ser inte rätt ut det där.

• Gilla
isakatt
  • Laddar…
Det är bra om dom tar en liten sticka och "begraver" brytpastan innan dom skakar burken. Tyvärr ser det rätt ofta ut sådär.

Kolla datum på burken. Misstänker den är gammal eller så är det fel på tillverkningen av färgen. Mvh

• Gilla
isakatt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.