Håller på och plockar ut pluggen från ett väggmonterat tv-stativ.

Småpluggarna fick jag ut genom att skruva in en skruv och dra med griptång, men det sitter två rejäla pluggar som jag har svårt att få ut (se bild).

Är det något specialverktyg man kan använda? Billiga alternativ? Behöver jag lyfta skrot i några år först?

Vanlig gipsvägg.

• En stor plugg i en vägg med en inskruvad bult, omgiven av mindre hål och spackelspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte trycka in pluggarna istället? Eller borra bort yttersta centimetern.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R Ran skrev:
Håller på och plockar ut pluggen från ett väggmonterat tv-stativ.

Småpluggarna fick jag ut genom att skruva in en skruv och dra med griptång, men det sitter två rejäla pluggar som jag har svårt att få ut (se bild).

Är det något specialverktyg man kan använda? Billiga alternativ? Behöver jag lyfta skrot i några år först?

Vanlig gipsvägg.
Specialverktyget skulle kunna vara en kofot.

Du skriver "vanlig gipsvägg". Har TV:n bara hängt i de där pluggarna i en gipsplatta? Sitter de inte i något annat?

Är det bara gips så lär pluggarna släppa om du bara tar i. Men du kanske är lite rädd om väggen? Går pluggarna runt? Om de sitter fast kan du borra väck dem.

Räcker det inte att skära bort det yttersta av plugen med spetsen på en vass kniv eller ska du återanvända hålen?

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.