1977bjorn
1977bjorn: Alltså, det är första gången jag har använt den där grisjäveln, och det var inte meningen. Den ligger först dessutom i telefonen av någon outgrundlig anledning, och jag vet inte varför... Det var alltså inte meningen, och nu kan jag inte ta bort den :rofl: kolla själv... ”ofta använda” - jo säkert... jävla telefon... [bild] och vad gäller spacklet så fungerar det utmärkt!
4 svar · 3,1k läst
·
V
Valtraa92: Skall måla fasaden på semestern. Fasaden är mellanstruken. Undrar vilken färg som är bäst? Tacksam för tips
0 svar · 775 läst
Silver78
Silver78: De större hålen skulle jag fyllt med gipsbruk/inte spackel då man får spackla tio ggr för att fylla sådana hål. Även gipslim går att använda med fördel då den har kort torktid. Själva färgen är inget magiskt. Sök på strukturfärg eller så blandar du till färgen själv med vanlig takfärg i rätt kulör och finkrossad grus. Sen målar du över detta med vanlig takfärg efter
3 svar · 3,3k läst
·
C
claym: Alternativt, min favorit: Tec7.
11 svar · 4,2k läst
·
C
claym: Tvätta, spackla hål och slipa … typ
1 svar · 1,4k läst
Likosava
Likosava: [citat] Finns det ingen som vet?
1 svar · 1,6k läst
·
J
JohanLun: Utanpåliggande el kan vara ok, sök lettiklammer och Renova surface. Fäller du in el, stort jobb, byt till gips. Där foder mm är intakt skulle jag spacklat och kört renoveringstapet. Gammal kulo SKA bytas! Och allt på en gång helst,
17 svar · 9,7k läst
M
Anonymiserad 282191: Ett alternativ är väl stänkskydd i laminat,dock inte jättebilligt kanske:) https://www.ikea.com/se/sv/cat/vaeggpanel-i-laminat-46473/
2 svar · 3,7k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Hej, mycket enklare att behandla det innan montage. Lack håller bättre än olja. Då det är kök så hade jag kört på lack. Köp en riktigt 1-komponentslack från färgaffären. Finns matt, halvmatt osv. En riktig lackpensel är också tvunget. Räkna med minst två strykningar, gärna tre. Mellanslipa med fint papper, typ 180 beroende på hur fin yta det blir efter första strykningen.
1 svar · 2,4k läst
nino
nino: Då låter det som slät blir bäst :)
2 svar · 1,9k läst
Ofersson
Ofersson: Hej hej. Vi har en ouppvärmd gäststuga som vi håller på att renovera. Nu står jag inför valet gipsskiva eller easy cover på OSB skivorna. Easy cover känns spontant enklare men är det någon som har erfarenhet av att sätta upp easy cover i ett ouppvärmt utrymme? Släpper det när det blir minusgrader? Med vänlig hälsning, Martin
0 svar · 1,0k läst
1977bjorn
1977bjorn: Antingen målar ni oljebets först och kompletterar med den ofärgade oljan i efterhand. Alternativet vet jag egentligen inte vad det skulle vara. Att blanda betspulver i oljan tror jag inte på. Jag har själv testat att olja betsade ytor (ej oljebets) med dåligt resultat (färgar av sig).
1 svar · 1,3k läst
Gammelnörden
Gammelnörden: Förslagsvis sök på t ex "Self Adhesive Wallpaper, Removable Wallpaper, temporary wallpaper, peel and stick wallpaper". Här ett exempel på sida; https://www.etsy.com/se-en/shop/Wall2Stick?ref=simple-shop-header-name&listing_id=695905545
4 svar · 1,4k läst
D
Droynas: [citat] Looks like "vävtapet". Your fine, you can just remove it :)
3 svar · 1,0k läst
·
P
prdoucenten: Akrylatfärg går inte att arbeta in i underlaget med pensel. Grundfärgen är vattenlöslig alkyd+linoljefärg. Den är tät. Ingen färg går igenom den. Akrylayfärgen är bara ytskiktet. Den ligger ovanpå grundfärgen och tidigare målad yta.
12 svar · 21,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Tror det finns nåt som heter Gypsum gipsputs som ska putsas på gipsskivor Gert Wingårdh ritade in sånt på Bo01 i Malmö
1 svar · 5,4k läst
Z
ZeroKnowledge: Sket i såpan och körde 50/50 ättiksprit och vatten och skrubbade med rotborste och torkade med trasa. Vilken skillnad!! Dags att fylla i fog och olja allt snart då. Först och främst få bort allt damm efter putset. Folk säger att det dammar mycket, men hur mycket begriper man först när det är klart :crysmile:
7 svar · 5,0k läst
·
Elisabethhonu
Elisabethhonu: [citat] utan material ,?
7 svar · 21,3k läst
G
Galten: [citat] Tack! Trallrent heter produkten på Biltema. Den är brutal mot skit på trallen. Möjligen inte så miljövänligt men tror det mest är lut (så ha handskar på)
14 svar · 7,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Lustigt hur begränsad man blir i sitt tänkande av de spelregler som ges i trådstart. Både färgburken och och den målade ytan skriker ju linoljefärg. Ja, håll dig till linoljefärg om det redan är struket med det. Risken med att byta till alkyd är ju att det blir linoljeblåsor.
8 svar · 3,0k läst
·
P
Anonymiserad 339807: [citat] Svarar på min egen fråga här då ingen har svarat något bra. Det är strukturfärg och struktur roller man använder. Sen kan man även använda den där skaftet tillsammans med en borrmaskin för att röra om färgen i burken. Grundmåla innan du målar med strukturfärg. Se bild. [bild]
5 svar · 2,8k läst
·
To66e
To66e: [citat] Ingen aning, men målarbutiken nämnde det. Så jag ber dig ställa den frågan till någon som kan ge dig ett bättre svar.
2 svar · 858 läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Viktigt att läsa på burken hur mycket den ska spädas med terpentin. Olika procent för hyvlat resp ohyvlat. Jag gjorde misstaget att inledningsvis måla direkt från burk, och fick då ett tjockt lager som inte trängde in och tog år att torka. Auson har sedan dess ändrat blandningen så att burkarna nu säljs med en viss mängd terpentin i. Dock kan det finnas kvar av den gamla
34 svar · 34,2k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Jag har använt kiiltos, på den står det att man kan späda när man grundar, men inte hur mycket. Vill dra till minnes att jag grundar både utspädd och outspädd, kan inte säga att jag noterat någon skillnad (mer än att det går åt mer när den är outspädd). Jag skulle tro att anvisningen ska ej spädas gäller när du ska sätta upp något med den.
3 svar · 2,0k läst
BirgitS
BirgitS: På sista bilden ser det väl ut som att det är mer än bara tapet som är borta, ser nog ut som en trasig skiva (Tretex?) också. Det brukar vara svårt att spackla så mycket som 5 mm tjockt med vanligt spackel i alla fall.
1 svar · 3,0k läst
·
M
Micke R.: [citat] Solid color stain är täckande färg helt enkelt och ja, det finns i vit kulör
2 svar · 1,2k läst
WzOn
WzOn: [citat] Tusen tack för hjälpen!
5 svar · 1,2k läst
·
Mrpele
Mrpele: Jag har övergett tanken på att sprutmåla. Tack för bra råd. Kommer att använda roller och pensel.
22 svar · 3,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Kan ju inte säga hur det skulle bli för dig men vi målade om en svart bröstpanel till vit på sommaren och vi får svarta ränder upp till en centimeter som värst. Det är bara en källartvättstuga och vi visste vad vi gav oss in på så det gör inget för oss.
2 svar · 939 läst
P
petrho: Har ett hus byggt av Ytong/lättbetong och tänkte måla med spärrgrund på gamla tapeten för att få en bra yta att helspackla. Funderar på om väggen kan bli för ”tät”? Det finns ingen platsfolie i ytongblocken utan det är frigolit inuti blocken.
0 svar · 996 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.