Hej,
Hur lagar man små skruvhål och ett större hål med 10mm diameter i taket i köket?
Stora hålet tänkte vi till att börja med foga då det är ganska djup. De små mindre hålen skrapa rent. Ska man sedan spackla? Vilket spackel? Måla? Vilken färg och hur får man taket "prickigt"? Jag menar det är ju inte helt slätt..
Hur lagar man små skruvhål och ett större hål med 10mm diameter i taket i köket?
Stora hålet tänkte vi till att börja med foga då det är ganska djup. De små mindre hålen skrapa rent. Ska man sedan spackla? Vilket spackel? Måla? Vilken färg och hur får man taket "prickigt"? Jag menar det är ju inte helt slätt..
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 878 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 878 inlägg
Jag skulle spackla igen hålen och sedan stöppla på med lämplig färg och pensel.Tobias Ferm skrev:
Hej,
Hur lagar man små skruvhål och ett större hål med 10mm diameter i taket i köket?
Stora hålet tänkte vi till att börja med foga då det är ganska djup. De små mindre hålen skrapa rent. Ska man sedan spackla? Vilket spackel? Måla? Vilken färg och hur får man taket "prickigt"? Jag menar det är ju inte helt slätt..
Bästa svaret
De större hålen skulle jag fyllt med gipsbruk/inte spackel då man får spackla tio ggr för att fylla sådana hål. Även gipslim går att använda med fördel då den har kort torktid. Själva färgen är inget magiskt. Sök på strukturfärg eller så blandar du till färgen själv med vanlig takfärg i rätt kulör och finkrossad grus. Sen målar du över detta med vanlig takfärg efter första lagret. Tänk på att även om det är rätt kulör så kommer du att få en färgskiftning pga olika färgbad. Vill du ha ett bra resultat behöver du måla hela taket.
Klicka här för att svara


