Hej! Har behövt såga upp en bit av innertak och efteråt satt dit slät ny gips. Har spacklat mellan skarven och målat med roller som är medel https://www.anza.se/produkter/rollers/platinum-medelfina-underlag-23-cm/ . Men strukturen blir inte samma som övriga delar av taket. Den del med nya gipset är för slät helt enkelt. Hur får man till grovkornigheten på innertaket? Är det en annan roller typ man ska köra?
Jag brukar göra lite struktur i spacklet, eller med färgen. Med spacklet är ju försent för dig men du kan stryka ut färg på din spacklade bit och sedan ta tex ett hopknycklat hushållspapper och dutta i färgen så att det blir struktur. När det torkat rollar du alltihop igen. Gärna med en roller som ger grov struktur. Då brukar man kunna lura ögat tillräckligt bra. Kom också ihåg att det bara är du som kommer stå och stirra upp i taket. Alla andra kommer att konstatera att taket är nymålat och fint.
Tror du det funkar med sånt här struktur roller?
https://www.bauhaus.se/rollerhylsa-...zFUu4Yguaa9UZYxMGHnWnBU9fSRJttmwaAnHwEALw_wcB
https://www.bauhaus.se/rollerhylsa-...zFUu4Yguaa9UZYxMGHnWnBU9fSRJttmwaAnHwEALw_wcB
Jiji skrev:
Jag brukar göra lite struktur i spacklet, eller med färgen. Med spacklet är ju försent för dig men du kan stryka ut färg på din spacklade bit och sedan ta tex ett hopknycklat hushållspapper och dutta i färgen så att det blir struktur. När det torkat rollar du alltihop igen. Gärna med en roller som ger grov struktur. Då brukar man kunna lura ögat tillräckligt bra. Kom också ihåg att det bara är du som kommer stå och stirra upp i taket. Alla andra kommer att konstatera att taket är nymålat och fint.
Aldrig provat, jag brukar köra med roller från Anza https://www.anza.se/produkter/rollers/platinum-medelfina-underlag-18-cm/Sthlmjh skrev:
Det brukar bli bra. En sådan roller kan man ha länge om man bara gör rent den.
Finns på vanliga byggvaruhus eller färghandeln.
Bästa svaret
Svarar på min egen fråga här då ingen har svarat något bra.Sthlmjh skrev:Hej! Har behövt såga upp en bit av innertak och efteråt satt dit slät ny gips. Har spacklat mellan skarven och målat med roller som är medel [länk] . Men strukturen blir inte samma som övriga delar av taket. Den del med nya gipset är för slät helt enkelt. Hur får man till grovkornigheten på innertaket? Är det en annan roller typ man ska köra?
Det är strukturfärg
och struktur roller man använder. Sen kan man även använda den där skaftet tillsammans med en borrmaskin för att röra om färgen i burken. Grundmåla innan du målar med strukturfärg. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
