Färg, Måla & Tapetsera
Hammare&Spik: [citat] Vi byggde muren efter konstens alla regler. Kör me silikatgrund och sedsn silikstfärg. De blir nog bra
Drburr: Ser ut som rödalger på sista bilden, så där får man spruta på grön-fri eller någon annan fasadtvätt, Blås sedan av allt med högtryckstvätt. Vad du ska laga med beror på om du har kalk eller kc puts under. Är fasaden gjord efter mitten på 60 talet skulle jag gissa på att det är kc-bruk. Sen är det väll att lappa har hål med antigen hydrauliskt kalkbruk fin eller putsbruk c typ
Staffans2000: Alternativ 3. Gör ingenting. Slutar det att droppa vatten på regeln, slutar den att ruttna. Staffans
sinuslinus: En kraftigare pensel typ fasadpensel eller en grov roller. Stryk i kors så att du får in färg i porerna. Fixa ett krön av tex plåt så fukten inte kommer in uppifrån och det blir frostsprängningar.
dannedd: Håller på att renovera ett större sovrum och ha tänkt sätta renoveringstapet på väggarna och funderar nu på att även vika över duken över fönstersmygarna för att slippa lister runt fönster och göra det lite mer modernt. Kan jag limma duken/tapeten mot träet eller måste jag behandla det på något sätt? Smygen är vanlig furu som betsats med mörkbrun bets. Är denna jag tänkt
Mattias_Jo1: [citat] Har hört att den är sjukt jobbig att jobba med dvs båtlacken.
BirgitS: Det är väl bättre att du fyller på med mer information allt eftersom du testar olika saker och hittar annan information. Pressad papp låter som laminat. Det är ju svårt att veta om varmluften fungerar med just din färg och när temperaturen inte kan vara så hög att laminatet tar skada.
larsbj: [citat] Då är det bara att spackla, med matt färg syns inte strukturskillnaden så mycket.
Claes Sörmland: Skaffa en luftavfuktare om det blir för odrägligt med torktiderna i dessa sommarvarma och fuktiga veckor.
JohanVSF: [citat] Jo, det är ju så... Men det skulle _fungera_ att köra direkt på också? Alltså inga problem med fäste osv. Funderade på att testa rullspackel. Är det svårt om man aldrig gjort det förr? Det är ju en relativt liten yta dessutom.
larsbj: [citat] Det var från gysinge ,men det är några år sedan. Skicka ett mail till dom och fråga.
Adisa: Hela nedervåningen har typ pärlspont eller råspont och det har gått isär såpass mycket på sina ställen så det dröser ner sågspån när barnen hoppar på övervåningen.. Jag ska alltså inte sätta upp nytt utan måla och reparera det gamla.
havskatt: Vi har nu tagit bort all tapet i vår hall och ser att det är dels masonitväggar, och dels tegelvägg med något på (puts?). Vi hade tänkt köra renoveringstapet, vet någon om det fungerar att tapetsera direkt på dessa två olika underlag? Innan ska vi förstås fylla igen spåren. Detta är i ett 40-talshus med flera lägenheter och jag tror att huset rör på sig lite för jag har sett
Anna_H: När jag renoverar gör jag alltid så att jag grundarbetar, sätter upp renoveringsväv oh målar vitt. Sedan önskad färg, fondvägg etc.
Harald Blåtumme: Bra då har jag lärt mig något nytt! Silikonemulsionsfärg, kan absolut vara något för att måla på puts utomhus. Det jag hade i tankarna var källarväggar på insidan, där har jag kört silikatfärg med stor framgång.
Helena 73: Jag målade allt det vita på min vedbod med Demidekk fönsterfärg för 4 år sedan. Det gick snabbt och smidigt och det var roligt att måla. Ville satsa på samma koncept med lusthuset byggt i år.... men nu har de tydligen gjort om färgen så att den är väldigt svårmålad. Svår att stryka ut jämnt och torkar så fort så man inte hinner efterstryka för att jämna till efter att man
petal: Hej, Har gamla Rusta Furuvik-möbler i akaciaträ. Har inte skött dem, så de är extremt fula. Bordet plankor har böjd sig och pekar uppåt medan stolarna är fina men "torra". Vet att det är billiga skräpmöbler men skulle ändå vilja göra en insats för miljön och fixa till dem istället för slänga dem. Skulle vilja måla dem med täckande färg. Så min fråga är om det går att
Gonatcha: [citat] Det är en så liten yta (ca 3x3 cm) och så ligger den dåligt till på väggen bredvid diskmaskinen (ja jättedålig lösning i hyresrätt) så blir svårt att komma åt med kapverktyg. Då spackla jag helst bara över.
FlagganT: Tack, jag är inne på samma spår. Det är "Vancouver Carpenter" på youtube som rekommenderade shellack. Bra kanal för övrigt :) Vad jag förstod så var en anledningarna att den fastnar bra på allt och ger god fästförmåga för allt, men det reflekteras ju i priset också.
Jan_G: Kolla med det här gänget: https://www.nilsmalmgren.se/ De kan garanterat hjälpa dig.
Jonatan79: Ajdå, du borde kolla med styrelsen innan du fortsätter. Om det är tidigare ägare som satt igen ventilerna är det tyvärr du som ansvarar för att allt blir korrekt nu. I kök och badrum brukar man ha en frånluftsventil, i v-rum och sovrum tilluftsventil(friskluft).
kmf_85: Hej alla! Tack för engagemanget! Känner mig lite mer styrkt att klaga nu, tycker alltid jag blir mött med suckar och irritation trots att jag som kund ändå måste få bli nöjd. Det lät som de tänkte måla andra lagret utan att fixa de här sakerna. Det rundade hörnet tycker jag också är okej, hade nog slipat det lite mer. Men det hörnet med kopparrör kommer alltså inte täckas av
epw: Testa och ringa berörda firman och fråga om dessa saker så får du kanske svar på dina frågetecken.
njurundait: Hej Målade vägg utomhus förra sommaren med trätjära utspädd med terpentin. Efter gårdagens regn är väggen plötsligt helt grå. Väggen var innan målad med Roslagsmahogny Någon som vet vad det beror på? Före regnet... [bild] Efter regnet... [bild]
Funkizstrumpan: Hej! Håller på att riva ner tapeter i köket och hittade nån konstig hår plastaktig färg bakom. När jag tittar i de andra rummen så verkar det va likadant där. Vad kan det vara? Tapeten sitter som faaan! Huset är från 48 men tapeten är nyare. [bild] [bild]
Mjolnir: [citat] Bytte färg och det löste problemet på sista fönstret.