21 375 läst ·
12 svar
21k läst
12 svar
Sprutmåla ett nytt hus - bra eller dåligt?
Det börjar bli dags för målning av det nya huset och den ende målare som lämnat offert har för avsikt att sprutmåla huset. Han skall plasta in fönster och dörrar, sprutmåla och sedan stryka ut med pensel. Är det här en bra metod? Uppnår man lika bra resultat som om man målar allt med pensel på traditionellt sätt?
Det blir mycket att täcka in då vi ska ha en lite mörkare färg på väggarna, med vita fönsterfoder, knutar, vindskivor och inklädd takfot. Stående lockpanel om det nu spelar någon roll.
Det blir mycket att täcka in då vi ska ha en lite mörkare färg på väggarna, med vita fönsterfoder, knutar, vindskivor och inklädd takfot. Stående lockpanel om det nu spelar någon roll.
Att säga att det är så man gör är jag nog lite tveksam till. Har sett åtskilliga hus målas, både målning av nya hus och ommålning, men aldrig sett någon spruta på färgen. De jag sett måla i mitt område har alla gjort det med pensel. Jag är inte emot sprutmålning som sådan, men vill veta om den metoden verkligen är lika bra som en handstruken målning där man arbetar in färgen i fibrerna på ett annat sätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det blir ju handstruket om målarn "jobbar in" färgen med pensel.
Hur man flyttar färgen från burken till brädan har ju ingen större betydelse om man sedan stryker ut med pensel.
Protte
Hur man flyttar färgen från burken till brädan har ju ingen större betydelse om man sedan stryker ut med pensel.
Protte
Beror ju lite på val av färg. Man brukar sprutmåla på slamfärg som typ faluröd.
Vårt hus lär enligt uppgift vara "sprutat" + utstruket med pensel.
Ser helt OK ut med vissa undantag där målarna helt tydligt har missat inte bara en av de utlovade färdigstrykningarna utan båda...
Nackdel då både grundfärg och "färdigfärg" är vit.
Ser helt OK ut med vissa undantag där målarna helt tydligt har missat inte bara en av de utlovade färdigstrykningarna utan båda...
Nackdel då både grundfärg och "färdigfärg" är vit.
Om man sprutmålar först, hur kan man i nästa moment stryka ut färgen med pensel? Det sprutmålade borde hunnit torkaD doubleH skrev:
Jag vet inte men jag antar att man är två - en som sprutar och en som direkt går efter o stryker ut.P Putte 9497 skrev:
Fasadfärg torkar ju inte på några sekunder än mindre nån minut.
Så hade jag gjort...
Då får man spruta i ganska tjockt lager och använda en oljefärg. Dagens vattenburna färger blir det en hinna på ganska fort så de kanske påstår att de gör som du säger men har ganska svårt att man kan spruta på en träfasad och samtidigt få färgen att tränga in och ge det skydd som det är tänkt. Med pensel arbetar man manuellt in färgen.D doubleH skrev:
Grannen sprutmålade sitt hus med akrylat i sommar utan att pensla. J*vlar vad snabbt det gick, resultatet blev även bra. Får se hur det håller sig.. 
Sprutade mitt nybyggda garage för 15 år sen med oljefärg. Först förtunnad 30% så den skulle suga in, sen oförtunnad utan att pensla.
Färgen sitter kvar fint än.
Men med dagens färger som torkar på en kvart skulle jag inte göra så utan att pensla.
Färgen sitter kvar fint än.
Men med dagens färger som torkar på en kvart skulle jag inte göra så utan att pensla.
Akrylatfärg går inte att arbeta in i underlaget med pensel. Grundfärgen är vattenlöslig alkyd+linoljefärg. Den är tät. Ingen färg går igenom den.
Akrylayfärgen är bara ytskiktet. Den ligger ovanpå grundfärgen och tidigare målad yta.
Akrylayfärgen är bara ytskiktet. Den ligger ovanpå grundfärgen och tidigare målad yta.
Klicka här för att svara