Hej,

har spacklat ett antal djupare hål i vägg, cirka 4-5 cm djupa, med Beckers finspackel. Allt på en gång. Nu har det såklart krackelerat och sjunkit in något, men jag tänker mig en omgång ovanpå detta.

så till frågan: efter ett dygn är det fortfarande lite mjukt och mörkare grått i mitten (den grundare ytterkanten har stelnat och är vit). Finns risk att jag bygger in fukt om jag spacklar detta igen, låter den ytan torka något dygn, och sedan målar väggen? Eller att fukten tar sig ut och missfärgar den målade väggen?

tacksam om någon har erfarenhet då jag ogärna gröper ur och gör om.

Tack!

Du ska nog se till att det är helt torrt innan du målar. Hade varit bättre att använda gipsputs eller liknande bruk. Torkar snabbare och sjunker inte.

• Gilla
Anders_70
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Du ska nog se till att det är helt torrt innan du målar. Hade varit bättre att använda gipsputs eller liknande bruk. Torkar snabbare och sjunker inte.
Tack. Ska komma ihåg till nästa gång. Har du erfarenhet av hur lång tid finspackel kan ta att torka, på djup 4-5 cm?

A Anders_70 skrev:
Tack. Ska komma ihåg till nästa gång. Har du erfarenhet av hur lång tid finspackel kan ta att torka, på djup 4-5 cm?
Det tar nog många dagar. Även om det blir torrt på ytan så kommer fukt att finnas kvar länge. Mycket beroende på vad som finns runt omkring. Som sagt något som inte hårdnar genom avdunstning skulle passat bättre, som gips eller husfix.

• Gilla
Anders_70
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det tar nog många dagar. Även om det blir torrt på ytan så kommer fukt att finnas kvar länge. Mycket beroende på vad som finns runt omkring. Som sagt något som inte hårdnar genom avdunstning skulle passat bättre, som gips eller husfix.
aj då. Läste något om skumspray? Kan det också vara ett enkelt alternativ om jag river ut detta och vill få in något snabbt och lätt som torkar inom fåtalet timmar?

• Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Jag tror inte att du får problem med fukt. Däremot kommer det att fortsätta att sjunka tills det är helt torrt.

• Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Ta bort och använd husfix istället.

• Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Tack alla för svar. One strike filler har jag använt i ett av hålen innan det tog slut. Jag får nog köpa mer av det och ersätta finspacklet i de andra med också.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Är det hål på det viset så är det oftast bättre att använda ett 2k spackel istället och fylla med. sen finspackla som vanligt. Plastic padding nån variant för bilbruk eller nåt.

Gräv bort spacklet och spackla med gipsbruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.