5 627 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Spacklat djupa hål
Hej,
har spacklat ett antal djupare hål i vägg, cirka 4-5 cm djupa, med Beckers finspackel. Allt på en gång. Nu har det såklart krackelerat och sjunkit in något, men jag tänker mig en omgång ovanpå detta.
så till frågan: efter ett dygn är det fortfarande lite mjukt och mörkare grått i mitten (den grundare ytterkanten har stelnat och är vit). Finns risk att jag bygger in fukt om jag spacklar detta igen, låter den ytan torka något dygn, och sedan målar väggen? Eller att fukten tar sig ut och missfärgar den målade väggen?
tacksam om någon har erfarenhet då jag ogärna gröper ur och gör om.
Tack!
har spacklat ett antal djupare hål i vägg, cirka 4-5 cm djupa, med Beckers finspackel. Allt på en gång. Nu har det såklart krackelerat och sjunkit in något, men jag tänker mig en omgång ovanpå detta.
så till frågan: efter ett dygn är det fortfarande lite mjukt och mörkare grått i mitten (den grundare ytterkanten har stelnat och är vit). Finns risk att jag bygger in fukt om jag spacklar detta igen, låter den ytan torka något dygn, och sedan målar väggen? Eller att fukten tar sig ut och missfärgar den målade väggen?
tacksam om någon har erfarenhet då jag ogärna gröper ur och gör om.
Tack!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Det tar nog många dagar. Även om det blir torrt på ytan så kommer fukt att finnas kvar länge. Mycket beroende på vad som finns runt omkring. Som sagt något som inte hårdnar genom avdunstning skulle passat bättre, som gips eller husfix.A Anders_70 skrev:
aj då. Läste något om skumspray? Kan det också vara ett enkelt alternativ om jag river ut detta och vill få in något snabbt och lätt som torkar inom fåtalet timmar?imported_Benno skrev:
Det man använder är One strike filler,A Anders_70 skrev:
https://www.bauhaus.se/reparationsmassa-one-strike-filler-1l
Jag tror inte att du får problem med fukt. Däremot kommer det att fortsätta att sjunka tills det är helt torrt.
Ta bort och använd husfix istället.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Är det hål på det viset så är det oftast bättre att använda ett 2k spackel istället och fylla med. sen finspackla som vanligt. Plastic padding nån variant för bilbruk eller nåt.
Klicka här för att svara