Hej!
Fick i vintras FTX monterat i huset och ett hål togs upp i vardagsrummets vävspända tak. Vi såg idag 2 sprickor runt själva tilluftsdonet och när vi tog bort denna så fanns det fler. Tror ni att det är väven eller färgen som spricker? Jag har knappt petat på det då jag inte vill göra det värre innan jag vet hur jag ska gå tillväga.
Hur hindrar jag sprickorna från att bli längre? Tidigare ägare har målat taket. Vet tyvärr inte vilken. Färg som använts. Läst om limfärg till vävspända tak, kan limmet i färgen få det att sluta spricka? Sprickor i ett vävspänt tak runt en svart tilluftsdon i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är färgen som spricker.
Vävspänt tak är en styggelse ur den synvinkeln.
Lite beroende på hur hålet är gjort så tappar väven lite av spänsten runt hålet.
Sedan beror det även på om vävspänta taket får hänga fritt eller om tilluftsdonet trycker upp vävspänta taket.

Vävspänta taket hänger ner ju längre från ytterkanterna man kommer.

Det ligger ett papper typ gråpapper limmat på väven det har spruckit lite du kan laga taket med armeringsduk som du limmar på och målar i värsta fall kan du limma det på hela taket o måla efter. Flugger har en sort utan glasfiber som jag brukar använda. Det blir starkt o är ett enkelt sätt om man inte vill göra om hela taket med gipsskivor.

Tack så mycket för tipset. Ska testa

Har för mig att ett gammalt tips var att måla fast lite tidningspapper över de skador/sprickor som ibland uppstår u vävspända tak.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.