10 773 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Måla färdigmålade lister
Tänk på att Tec7 blir väldigt mycket hårdare än vanlig latexfog. Den klarar inte lika mycket rörelse och det händer att den släpper på ena sidan när materialet rört sig i några år. Dessutom är den 4ggr så dyr som vanlig latexfog.D Derbyboy skrev:Vi pratar om att måla en slutmålning över färdigmålade lister. Anledningen till färdigmålade lister är tiden tiden tiden.
syftet är
måla över spikhålen
Måla över där gerningen inte blivit perfekt (huset är snett)
på någr ställen kommer jag garanterat få en glipa mellan vägg/tak, foder/sockel osv och den springa vill jag foga och sen måla över….
Tec 7 är en MS polymer (finns trådar här på BH om den) ett billigare och minst lika bra alt, iaf i mitt tycke, är Biltemas Multibond..
https://www.biltema.se/bygg/kemikal...MI77CIjNKP8wIV4kCRBR27yggIEAQYASABEgJJ0_D_BwE
Väljer du en målarfog är mitt tips Alcros,
https://www.tapetkompaniet.se/lim-s...MI3Mnyq9KP8wIVDEaRBR1g_AFEEAQYDCABEgI3WvD_BwE
Som tidigare skrivits så räcker det att slipa lätt och torka rent med en målartvätt innan du färdigstryker 1 - 2 ggr med en snickerifärg och Jotuns supreme finish är riktigt bra..
https://www.biltema.se/bygg/kemikal...MI77CIjNKP8wIV4kCRBR27yggIEAQYASABEgJJ0_D_BwE
Väljer du en målarfog är mitt tips Alcros,
https://www.tapetkompaniet.se/lim-s...MI3Mnyq9KP8wIVDEaRBR1g_AFEEAQYDCABEgI3WvD_BwE
Som tidigare skrivits så räcker det att slipa lätt och torka rent med en målartvätt innan du färdigstryker 1 - 2 ggr med en snickerifärg och Jotuns supreme finish är riktigt bra..
Tech7 är ju förutom mycket dyrare också (som vissa påpekat) mer en fog med "hållf. Lim egenskaper". En akrylfog eller målarfog tar upp rörelserna som uppstår och kostar typ 20 kr/flaskan 
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
ok, jag har redan 4 flaskor tec7 liggandes….men jag vill ju ha det bäst resultatet…20 kr eller 200 kr spelar mindre roll i detta fallMazen skrev:
Tec 7 är en MS polymer (finns trådar här på BH om den) ett billigare och minst lika bra alt, iaf i mitt tycke, är Biltemas Multibond..
[länk]
Väljer du en målarfog är mitt tips Alcros,
[länk]
Som tidigare skrivits så räcker det att slipa lätt och torka rent med en målartvätt innan du färdigstryker 1 - 2 ggr med en snickerifärg och Jotuns supreme finish är riktigt bra..
En fundering jag har är också att alla lister, socklar, foder mm som man köper har ett angivet glansvärde på 30-45. Jag antar att mina färdigmålade dörrfoder från swedoor också har ett glansvärde på 30-45.
Hur bra blir det att måla sockeln och dörrfoder i glans 15?
Taklisten (hålkäl) tror jag fungerar med glans 15 eftersom taket (Huntonit) ligger nära på glans 20
Hur bra blir det att måla sockeln och dörrfoder i glans 15?
Taklisten (hålkäl) tror jag fungerar med glans 15 eftersom taket (Huntonit) ligger nära på glans 20
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden