D Derbyboy skrev:
Vi pratar om att måla en slutmålning över färdigmålade lister. Anledningen till färdigmålade lister är tiden tiden tiden.

syftet är

måla över spikhålen
Måla över där gerningen inte blivit perfekt (huset är snett) :)
på någr ställen kommer jag garanterat få en glipa mellan vägg/tak, foder/sockel osv och den springa vill jag foga och sen måla över….
Tänk på att Tec7 blir väldigt mycket hårdare än vanlig latexfog. Den klarar inte lika mycket rörelse och det händer att den släpper på ena sidan när materialet rört sig i några år. Dessutom är den 4ggr så dyr som vanlig latexfog.
 
D
Tec7 kan enligt bilden på flaskan expandera 350 procent. Låter spontant som att den är ganska flexibel.
 
Tec 7 är en MS polymer (finns trådar här på BH om den) ett billigare och minst lika bra alt, iaf i mitt tycke, är Biltemas Multibond..
https://www.biltema.se/bygg/kemikal...MI77CIjNKP8wIV4kCRBR27yggIEAQYASABEgJJ0_D_BwE

Väljer du en målarfog är mitt tips Alcros,
https://www.tapetkompaniet.se/lim-s...MI3Mnyq9KP8wIVDEaRBR1g_AFEEAQYDCABEgI3WvD_BwE

Som tidigare skrivits så räcker det att slipa lätt och torka rent med en målartvätt innan du färdigstryker 1 - 2 ggr med en snickerifärg och Jotuns supreme finish är riktigt bra..
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tech7 är ju förutom mycket dyrare också (som vissa påpekat) mer en fog med "hållf. Lim egenskaper". En akrylfog eller målarfog tar upp rörelserna som uppstår och kostar typ 20 kr/flaskan :)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Mazen Mazen skrev:
Tec 7 är en MS polymer (finns trådar här på BH om den) ett billigare och minst lika bra alt, iaf i mitt tycke, är Biltemas Multibond..
[länk]

Väljer du en målarfog är mitt tips Alcros,
[länk]

Som tidigare skrivits så räcker det att slipa lätt och torka rent med en målartvätt innan du färdigstryker 1 - 2 ggr med en snickerifärg och Jotuns supreme finish är riktigt bra..
ok, jag har redan 4 flaskor tec7 liggandes….men jag vill ju ha det bäst resultatet…20 kr eller 200 kr spelar mindre roll i detta fall
 
D Derbyboy skrev:
Tec7 kan enligt bilden på flaskan expandera 350 procent. Låter spontant som att den är ganska flexibel.
Vanlig tec7 tar bara 12,5. Du kanske kollat på trans inox?
 
D
Jag kollade på brottgränsen på något tekniskt blad där stod det +350 % DIN53504 men det kanske inte är sammak sak som hur flexibel den är. 12,5 låter lite lite då kan jag ju hellre ta typ ESSVE 25
 
  • Gilla
Yewnas
  • Laddar…
D
En fundering jag har är också att alla lister, socklar, foder mm som man köper har ett angivet glansvärde på 30-45. Jag antar att mina färdigmålade dörrfoder från swedoor också har ett glansvärde på 30-45.

Hur bra blir det att måla sockeln och dörrfoder i glans 15?

Taklisten (hålkäl) tror jag fungerar med glans 15 eftersom taket (Huntonit) ligger nära på glans 20
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.