Vi har ett rum i behov av lite kärlek och fix. Förra gången vi anlitade hantverkare för att måla om slutade det med ett riktigt dåligt jobb utfört och en SAFTIG faktura, därför tänkte vi försöka själv den här gången.
Det översta lagret är en tapet med gräslig struktur som lossnar ganska enkelt, jag tror att understa lagret på väggen är gips. Vi tänkte riva all tapet, spackla småhål, slipa och sedan grundmåla och slutligen väggfärg. Är det önsketänkande att det ska bli bra utan att vi också bredspacklar? (Förstår att det är svårt/omöjligt att svara på utan att se rummet när tapeten är borta men ville ändå få olika åsikter då vi helst vill göra själv denna gången men inte vågar bredspackla själva)

• Delvis avlägsnad tapet med synliga småhål i väggen under, som indikerar förberedelse för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med lossnande tapet och småhål ovanför en kartong och nära en inramad affisch med texten "GAME OVER".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är att underlaget när man målar måste vara 100%, allafall i släpljus. Jag tycker spackling är svårt att få perfekt.

Har man kraftigt mönstrad tapet så är den lite mer förlåtande än att måla upplever jag.

jag har både målat och tapetserat på nysatt gips. De tapetserade väggarna är jag nöjd med men de målade blir nog tapetserade också nån gång.

• Gilla
QueenLimey
  • Laddar…
Det kommer nog gå bra om ni gör så gott ni kan. Ta bort all den gamla lösa tapeten. Kan hjälpa att fukta den lite. Sen får man se om det behöver bredspacklas eller inte. Annars kan man dra på ett lager easy cover tapet.

• Gilla
QueenLimey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.