Färg, Måla & Tapetsera
Styrman_jansson: [citat] Tänkt på att det är viktigast som någon nämnde att få på grundfärgen. Kanske kan du fixa det själv eller bara ta in målare för att just grunda och sedan måla täckfärgen själv över en längre period? Att måla ett helt hus själv vid sidan av familj och jobb är något som jag tror man måste låta ta lite tid för att orka med. Vårt hus blev klart i maj förra året men
toolman77: [citat] Tänk på att laminatgolv är väldigt tätt. Få du upp fukt underifrån så kommer den stanna mellan undergolvet och laminatet och bilda mögel. Jag åkte på att byta golv i min bod efter att föregående ägare lagt laminat över råspontgolvet.
Lillekitte: Vår villa från 1999 har otroligt mycket sprickor i taken (skarvarna mellan skivorna). Huset har tydligen rört sig mycket sen det byggdes. Nu skall vi göra alla ytskikt inomhus, bl a taken, och har haft inne 3 målarfirmor för att ge offert på jobbet. Alla rekommenderar microlit, eftersom det skall skydda bra mot nya sprickor. Alternativet är tydligen någon form av remsor, men det är
Carl Johansson: En duktig målare kan också spänna upp en duk som heter microlit, då kommer det aldrig att spricka.
JohanLun: Vi har ett trähus med putsade väggar som är mer än 100 år gammalt. Rör sig troligen betydligt mer än ett tegelhus. Byggfirmor verkar livrädda för puts. Där det sitter glasfiberväv så rynkar sig den om det rör sig mkt (på nåt enstaka ställe i huset). På målade eller tapetserade väggar så kan en hårfin spricka synas (spec på målat). På tapet kan jag inte komma på att det
Sittställning: [citat] Det finns kanske någon hålkälslist om du vill snygga till det eventuellt. Men ibland är det lättast att leva med det ;)
Höghus: [citat] Absolut. Det är kletigt att hålla på med färgen och rengöringen av maskinen är dryg, men resultatet blir bättre än jag hoppades på. Mitt första sprutjobb så jag är fortfarande nybörjare. Det går åt mer färg än om du penselmålar och bra färg är snordyr. Jag är inte van att penselmåla med vattenfärg och tycker det är hopplöst att få den slät. Därför köpte jag
Claes Sörmland: [citat] Jag har bara erfarenhet av Ottossons. När jag har läst på så har jag sett att Engvall o Claessons linoljefärg innehåller standolja i blandning med rå linolja. Det liknar mer upplägget i alkydoljefärg, en större polymer + en icke oxiderad olja. Standoljan ger ju mer glans och ett starkare färgskikt. Lite vad du nu ser flaga av. Ottossons färg innehåller ju bara kokt linolja
apcinso: Tips, Antar att du målar minst 2ggr. 1 måla väggen 1 gång, inspektera om det ser bra ut 2 spackla det som inte är acceptabelt och fläckmåla över de nya spacklingarna. 3 slutmåla.
MarcusRask: [citat] Kvistar har jag inga problem med och ska ju enbart reva lacken för att grund ska fastna så kvistlack känns ju som onödigt jobb
Förortstjejen: [citat] Ursäkta dum fråga kanske. Men hårdvaxoljan, är det den som ger den mörkare färgen eller har du betsat trappstegen mörkare först? Har en liknande trapp i furu som jag funderar på hur jag ska fixa till den.
sagabelami: Jag ska måla en "naken" betongvägg inomhus i ett kök. Den gamla färgen lossnade eftersom väggen inte var grundmålad. Min fråga: Vilken typ av grundfärg ska jag använda så att ytfärgen inte lossnar? (Jag är HELT okunnig och förstår inte vad som är bäst nä jag kollar på nätet.) Tack för alla tips!
roli: Tror att det är en dålig idé att måla den träsargen med en mörk kulör. Mina föräldrar har ett sådant hus där sargen ursprungligen var mörkbrun, men efter några år hade panelen vridit sig och sprucket så det var stora öppningar in till "takutrymmet". Det blev alldeles för varmt när solen lyste på den mörkmålade panelen så de såg ut som spruckna korkskruvar. Så de klädde
GiselaS: Ah vi blev osäkra på hur mycket som skulle bort men då ska allt det "bruna" pappret bort? Det som är kvar sen man drog med tapetskarvhyvel? Så det blir som Kant i Kant?
Cheiron: [citat] Hej, så här ser det typiskt ut efter att plastfärgen avlägsnats (så långt jag orkat) [bild] Det är en hyvlad panel. Egentligen är det en knuttimrad friggebod men panelen på "stora huset" ser nästan identiskt ut, även det hyvlat trä. Eftersom det redan är hyvlat har jag ibland testat att avlägsna det sista av färgen med en elhyvel men det är en tveksam metod eftersom man
Styrman_jansson: Hej! Jag ska precis igång med att måla min nya ”groggveranda”. Förutsättningarna är nytt torrt virke och det som ska målas är stolpar, bärlinor och takpanel. Vad jag förstår är det oljefärg som gäller när ”alla” sidor ska täckas med färg. Dock undrar jag om det skulle funka att grunda innan med grundfärgen jag använt till fasaden;
Mjolnir: Tja, Ska måla en lägenhet med betongväggar och undrar om det är någon idé att grunda med förankringsgrund för att mätta väggarna så betongen suger upp mindre av täckfärgen? För ett bättre och jämnare resultat. Produktbeskrivningarna på förankringsgrunderna uppger inget om minskat uppsug.
Jonatan79: Ser ut som dom hoppat över grundfärg, i så fall måste allt skrapad bort och allt målas om med grundfärg plus 2 lager täckfärg tex
sabbra: Vi har påbörjat renovering av huset, 70-tals villa med suterräng. Idag har vi tv rum i "källaren" , dock är väggarna nu bara målade av oss men nu känner vi att tapet ska vara på väggarna. Idag sitter det gammal vävtapet med tråd upp och ner. Vissa säger sätt renoverings gips, vissa säger renoverings tapet och andra säger att man mäste ta bort tapet och sedan putsa upp
Düsseldorff: Tvätta ev fett. Slipa. Spackla. Slipa. Spackla. Slipa. Torka rent. Grunda. Måla. Inga konstigheter. Men det är ju ett jobb att göra... Om det är riktigt kass yta kanske du ska fundera på grovspackel första vändan.
JA”Snabbe”: [citat] Det tar klumpar och annat bös, men det spelar nog mindre roll på snickerier. Mer nödvändigt till billack
Petter B: [citat] [citat] Det blev väldigt fint här, men det var som sagt inget slagregn Det viktigaste är nog att trät kanske är skillnad hur mycket det regnar? [citat] Ja vid sista strukningen skulle jag vilja ha mer än
Claes Sörmland: [citat] Den är ju gjord för metallytor och har en hårdare yta än typiska metallfärger så det tror jag. Det man köper som vattenbaserad metallfärg på burk idag är ju oftast en akrylatfärg, d v s samma som väggfärg eller snickerifärg. Den är nog segare än Hammeriten och mer smuts geggar därför fast i den.
kattparet: Har byggt ihop en liten lekstuga som ska täckmålas med nån rolig färg. Det är grundat med alkydbaserad färg. Rör sig om ca 4 kvm yta som ska målas. Nu sprang jag av en slump på något som kallas kulörprov från Caparol som hade lite olika kulörer i form av 0,5 liters burk. Vet inte vad en "vanlig" motsvarande burk 1 liter kostar, misstänker att det är något högre än 59*2 = 118 som
Fö Ef: Den här listan på samma ställe har för övrigt ett par varianter, men inte någon tydlig källa till någon av dem. https://wallpapersafari.com/antler-wallpaper-border/
FKARLSSON: Vilket håll bör jag måla i detta rum med detta ljusinsläpp? Olika källor säger olika saker, så vet inte riktigt vad som blir bäst? [bild]
Bo arnold: Du kan tvätta slipa lätt slipa inte bort lacken o måla med en akrylatfärg samma som väggarna borde fungera demideck är ju också en akrylat. Det finns vattenbaserad akrylat plåtfärg men den inte lika matt grundfärg behövs inte
basseman: inte panelgrund, funkar inte som den är tänkt