M
matknu: Jag är ju lite hopplös...hade tänkt snygga till aluminiumlisterna med det är så svårr att få bort gammal färg utan att det blir repor. Så jag tänkte köpa nya men vad tusan heter de? Droppbleck har jag sökt påmen hittar inga likadana i alu.
8 svar · 2,5k läst
·
wildeside
wildeside: Beckers, Norsjö eller något annat känt märke brukar vara bra och lättarbetat.
3 svar · 481 läst
·
F
FundersamMan: Tack för svar, var orolig att det var fuktskador. Får anlita en ny målare till att fixa :)
2 svar · 529 läst
·
L
Lilllen: Jag läste endel för ett par år sedan om Silikat-färg. Många ansåg då att Keim gjorde den bästa. Jag ringde dem, och en av deras säljare kom hem till mig då han hade vägarna förbi(!) Mycket trevlig och bra service. De hade både riktigt riktig silikatfärg och lite mer fusk. Då jag redan har OK färg på väggarna i källaren föreslog han den inte fullt lika äkta. Ett problem var
19 svar · 5,5k läst
·
V
V.Karlsson: [citat] Tack!
5 svar · 1,9k läst
·
V
5 svar · 1,9k läst
·
J
jsmohshm: Nu är det ganska länge sedan men ville veta svaret själv så kollade upp. Någon annan hade målat vit grundfärg ett lager, jotun väggfärg samma kulör ett lager och sedan penselmålat med minerals ett lager med bra resultat. Har inte testat själv men låter som det kan fungera bra.
2 svar · 8,0k läst
W
WiZCoke: Jag fick tag på ett gammalt matsalsbord i furu som är en storlek större än det vi redan har i sommarstugan så tänkte att jag skulle piffa upp det lite först - oj, vilket tidskrävande projekt det var... Till att börja med är vi väldigt trötta på furu då hela sommarstugan bestod av furu när vi köpte den för 8 år sen. Då pratar vi alltså tak, väggar, golv, bänkar, stolar, bord,
0 svar · 7,1k läst
·
K
Klabbis 3000: [citat] Nä, det är inte högsta kvalité på den. För dåligt uv-skydd så solen bleker den en del efter några år tyvärr men för övrigt hållbarhetsmässigt så står den sig hyggligt mot sprickbildning och påväxt.
2 svar · 2,1k läst
L
lantzen: Hej, Jag har precis fått min källare putsad. Tacket är lite ojämnt och jag funderar på att spackla detta innan jag går igång med målning. Min spacklingsförmåga är ganska begränsad och eftersom dett handlar om ca 100 kvm funderar jag på att använd rullspackel. Jag har försökt att hitta info huruvida detta är lämpligt på ett källartak, men inte riktigt hittat något. Någon här
0 svar · 1,4k läst
·
J
JeLö: [citat] Just det! Självklart målartvätt innan!
8 svar · 4,5k läst
·
M
Mikaeland: Hej hoppas jag kan få fatt i en målare. Jag håller på att måla fasaden & just nu regnar det lite. Kan jag börja måla direkt om det slutar regna om några timmar?
0 svar · 2,4k läst
nikasp
nikasp: [citat] Tack för återkoppling och tråkigt att höra.
10 svar · 17,5k läst
·
useless
useless: Så länge det är rätt kulör och glans så spelar det ingen roll. Innerbågarna är ju inte utsatta för väder och fukt, så oljefärgens fördelar behövs inte.
1 svar · 1,7k läst
Jimmy Knutsson
Jimmy Knutsson: Nu har jag köpt en sådan där ångmaskin på biltema få se hur det går.
8 svar · 6,8k läst
·
S
Svantesons: [citat] Det var målarfärg som höll kvar den. Fick skära lite med stålspackeln. Tack!
3 svar · 2,5k läst
·
S
snespikaren: Matta luckor blir lätt solkiga. Halvblankt glans 30 rekommenderas. Fin roller för att lägga på färgen och sedan dyr och fin lackpensel för att med lätt hand jämna ut. Återvänd inte till klara ytor.
6 svar · 10,6k läst
·
T
Tohan: Hej på er färg experter Jag har tidigare mitt farstukvist som är målat i så kallade Stockholm vit. Nu har jag byggd staket och vill ha samma färg På bild hos rusta Architect white S0802-Y Såg ut nästa samma nyans.. Är de några av som har rusta färgen i verklighet som man kan jämföra Mvh toan le
0 svar · 5,2k läst
optimum
optimum: [citat] Jag köpte 5-meters ledlister av den typ som har skyddande plast runt lysdioderna. Sedan klippte jag i lagom längder och lödde fast kabel till varje list och kopplade ihop i en kopplingsbox. Köpte via ebay direkt från Kina vilket ger ett bra pris. ca 70kr per rulle med 5 meter Några år sedan och ingen har slutat fungera ännu. Köpte en dimmer till dem då de blev lite för starka.
10 svar · 4,5k läst
·
H
Hans Åke Lindquist: Jag har först oljat in virket med en kraftigt pigmenterad, vattenbaserad, mörkgrå träolja. Tänkte mig att primern, som är nästan vit, skulle funka bra på oljegrunden och dessutom hålla fast toppskiktet, som blir antingen vit, lacknaftabaserad Servalac eller en vattenbaserad vit fönsterfärg. Gäller att använda alla halvfyllda burkar, som med åren hopar sig på hobbyrummets hyllor.;)
3 svar · 1,2k läst
Blomgren 92
Blomgren 92: Någon update på vad detta är??
4 svar · 4,1k läst
·
L
Lechuza: [citat] Nej punktmåla blir inte bra. Speciellt på en vägg med mycket släpljus. På en vägg utan något direkt ljus blir de bättre. Köper du ny färg och bättrat syns de ändå så lika bra att måla om hela väggar. Ta en grön rulle den har medium struktur, dock brors de på hur du målar för att få viss typ av gräng (gräng= Struktur från rollern)
1 svar · 995 läst
J
Johan456: Ja, gips på är det bästa. Möjligtvis att det går att laga masoniten men risken är att det spricker.
3 svar · 978 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Hos oss satt lukten i någon vecka men sen inte alls.
3 svar · 4,4k läst
L
lixenstrand: [citat] Någon typ av plywood
2 svar · 2,2k läst
·
K
Klabbis 3000: [citat] O ja, på norrsidan eller delar som är utsatta för skugga brukar det bli sådant men det kan ju också finnas husväggar som är öppet och luftigt placerade och dessutom i söderläge där det förekommer att påväxt inte etableras. Talar av egen erfarenhet.
59 svar · 183,2k läst
·
L
Lechuza: Gå till en proffsbutik inom måleri alcro, beckers, nordsjö, colorama eller flugger (dvs inte bauhaus och liknande) ta med några stora färgflagor som du skrapar av så kan personal i butiken göra prov med olika medel för att se vad det är för något
2 svar · 2,7k läst
H
HEM2121: [citat] Risken är väl att du stänger inne fukten som finns i golvet, fogarna släpper ju igenom vatten och det tar månader att torka upp. Målar du och det är torrt under så behövs inte ju heller mycket för att det ska gå hål i färgen och få ner vatten som inte kan avdunsta. Men är det en gästtoalett utan dusch så är det väl ingen större risk att måla.
7 svar · 18,8k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] Såg inga bubblor. Jag har ju lagt på +20l färg i köket totalt så varför jag helt plötsligt skulle få luftbubblor vet jag inte. Såg iaf inga när jag sprayade. Enda skillnaden var att jag hölls i vedboden. /Höghus
4 svar · 5,6k läst
·
M
Mikaeland: [citat] Tack det lättar på min Ågren ! Ha en fin kväll ! / Mikael
8 svar · 4,7k läst
·
T
tiamaria: Hej, vi ska måla om grunden på vårt lilla 50-talshus. Huset är vitt (Eggvit 0502-y) med ljust antikgrå (1502-y) foder. Grunden är lägre på husets framsida men väldigt hög på baksidan (garage i källaren), och vi vill gärna ha en lite mörkare färg än den vi får rekommenderad (3502-y) men har svårt att hitta rätt, om vi ökar på svärtan (5502-y) så blir det väldigt grått, vi
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.