Hejsan!
Har precis köpt hus och tänkte riva tapet och spackla o måla. I ett av rummen så släppte tapeten helt så vi slet av allt. Dock så är ”lurvet” kvar från baksidan tror jag på andra tapeten. Tror ni det går att slipa och måla eller behöver man riva ner ALLA lager tapet för att måla?
Tanken var bara att riva skarvarna men just i detta rum så var det mesta löst.
En annan fråga, läste att man skulle slippapper som inte har större kornstorlek än 100 för att få så fin yta som möjligt. När jag kikade på slippapper idag så verkar det ju som att K60 var mycket grövre än K120. Ska man alltså ha grovt slippapper? Tänkte på tapetskarvarna.
Tack på förhand och beklagar för Wall of text!
Har precis köpt hus och tänkte riva tapet och spackla o måla. I ett av rummen så släppte tapeten helt så vi slet av allt. Dock så är ”lurvet” kvar från baksidan tror jag på andra tapeten. Tror ni det går att slipa och måla eller behöver man riva ner ALLA lager tapet för att måla?
Tanken var bara att riva skarvarna men just i detta rum så var det mesta löst.
En annan fråga, läste att man skulle slippapper som inte har större kornstorlek än 100 för att få så fin yta som möjligt. När jag kikade på slippapper idag så verkar det ju som att K60 var mycket grövre än K120. Ska man alltså ha grovt slippapper? Tänkte på tapetskarvarna.
Tack på förhand och beklagar för Wall of text!
Prova att fukta det som sitter kvar på väggen, tex med blomspruta. Om det rasar ner då är det bara att fukta allt och ta ner. Annars kan det sitta kvar. Förlimma gärna innan ni tapetserar på det, eftersom det suger upp mer lim än om ni tex tapetserar på målad vägg eller tidigare tapet.
När det gäller korn på slippappret så innebär högre siffra finare (mindre) kornstorlek. Så om det ska vara 100 eller finare och det inte finns 100 tar ni 120.
Ett tips är att ni skaffar en sliphandtag med skaft, det är väldigt praktiskt när man ska slipa spackel, tapetludd m.m, på väggar.
När det gäller korn på slippappret så innebär högre siffra finare (mindre) kornstorlek. Så om det ska vara 100 eller finare och det inte finns 100 tar ni 120.
Ett tips är att ni skaffar en sliphandtag med skaft, det är väldigt praktiskt när man ska slipa spackel, tapetludd m.m, på väggar.
Överlappande tapetskarvar brukar jag förresten hellre skrapa med en spackel eller en tapetskrapa. Sedan spacklar man över dem så att det blir jämnt. En del skarvar har vi slipat, men då har vi tagit 40 eller 80 korn för att det ska hända något. Sedan drar vi ett andra varv med 120 för att släta ut.
Själv har jag inte lyckats få det tillräckligt jämnt med att bara skära bort skarvar och slipa/spackla. Då hade jag behövt bredspackla hela väggen. Drog på renoveringstapet och det blev fullt tillräckligt bra för mig. (Man måste fortfarande ta bort uppstickande skarvar och spackla hål osv men slipper spackla hela ytan.) Angående sandpapper så är det ju finare korn ju högre nummer som sagts tidigare, så kan ju vara lämligt med ett grövre säg 40-60 först så det blir lite riv sen jämna till med med >100.
Det beror lite på vad man har bakom tapeten och hur många lager tapet det är. Vi har några väggar som är gips med två lager tapet, det var bara att riva, spackla där det behövs (oftast ett par gånger), slipa och sedan tapetsera.F Fredrik99 skrev:Själv har jag inte lyckats få det tillräckligt jämnt med att bara skära bort skarvar och slipa/spackla. Då hade jag behövt bredspackla hela väggen. Drog på renoveringstapet och det blev fullt tillräckligt bra för mig. (Man måste fortfarande ta bort uppstickande skarvar och spackla hål osv men slipper spackla hela ytan.)
Något vi märkte är att man inte ska trycka för hårt när man spacklar, för då trycks ojämnheter in och fjädrar sedan ut igen.
Klicka här för att svara
