C
Skogshammaren skrev:
Så vad säger ni den här kontrastskillnaden är resultatet av?
Typiskt fall där minst en av färgerna inte är vad tillverkaren (eller åtminstone målaren) påstår att den är.
Eftersom det inte går att åstadkomma 100% vitt misstänker jag att den nya mörkare färgen inte motsvarar 0500.

Men det där är ju något man måste ha koll på som målare. Skall man måla i en redan målad yta kan man ju inte bara gå på vad som "ska" vara rätt färg. I slutänden är det ju det synliga resultatet som räknas och det där ser inte bra ut. Vill han skylla på färgleverantören får han ta den diskussionen med dem (om det inte är du som köpt färgen förstås).

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Skogshammaren skrev:
Så vad säger ni den här kontrastskillnaden är resultatet av?
Jamen, det är precis det jag sade i ett tidigare svar. Det är alldeles för stora toleranser i systemet. Skjuter man med en spectrometer säger den med största sannolikhet 0500 på bägge. Blandmaskinerna är ett kapitel för sig hos handlarna, är de taskigt kalibrerade så blir det så här. Låt säga att en maskin ger 4 delar svart brytpasta och den andra ger 6 delar, men maskinen ger enl recept 5 delar (som i 0500) Då blir det skillnad.

• Gilla
1
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jamen, det är precis det jag sade i ett tidigare svar. Det är alldeles för stora toleranser i systemet. Skjuter man med en spectrometer säger den med största sannolikhet 0500 på bägge. Blandmaskinerna är ett kapitel för sig hos handlarna, är de taskigt kalibrerade så blir det så här. Låt säga att en maskin ger 4 delar svart brytpasta och den andra ger 6 delar, men maskinen ger enl recept 5 delar (som i 0500) Då blir det skillnad.
Du pratar recept och det är upp till tillverkaren att fixa detta utifrån en referens. En spektrofotometers L*a*b-värden har samma noggranhet som NCS. Det är bara de färdiga färgproverna som har grövre steg. Systemet i sig har hundradelar interpolerade. L*a*b är det som ekommenderas av NCS för att bära färginformation vidare från en källa till en NCS-kod.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det är helt enkelt för kasst.
Det är för svårt att nå den precisionen som efterfrågas.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du pratar recept och det är upp till tillverkaren att fixa detta utifrån en referens. En spektrofotometers L*a*b-värden har samma noggranhet som NCS. Det är bara de färdiga färgproverna som har grövre steg. Systemet i sig har hundradelar interpolerade. L*a*b är det som ekommenderas av NCS för att bära färginformation vidare från en källa till en NCS-kod.
Ja, men tillverkarna är inte den lokala handeln. Är inte maskinen kalibrerad ordentligt blir det fiasko. Tillverkarna har garanterat rätt recept. Jag är billackerare i grunden, men släppte det för ca 25 år sedan. Mkt bättre att måla butiksinredning mm, enklare med toleranserna. Men även här blir det tyvärr fel pga olika nyanser av färg. Det ligger inte på tillverkarna, få du kan gå olika nyans av samma fabrikat hos olika handlare. Och ja, hundradelar var det jag beskrev i exemplet, och det syns garanterat på 0500.

Redigerat av moderator:
P
Det är egentligen rätt ointressant för mig vilken färgkod färgen har. Jag vill ha ett bra genomfört jobb där det inte ser ut som man har en fet grå fyrkant på väggen. Så rätt eller fel färgkod, jobbet är uselt genomfört om resultatet är två uppenbart olika färger.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Men måla hela väggen?

• Gilla
1
  • Laddar…
Ska målaren inte måla hela väggen ? En seriös målare kör väl inte halva väggar ?

• Gilla
1
  • Laddar…
Måla hela väggen så får du bort inte bara färgskiftningarna utan också ’skägget’ i övergångarna mellan olika strykningar.

T
Kan ju va den gamla färgen som är missfärgad och smutsig med tiden också.
Vill man vara säker på att få exakt samma nyans på hela väggen, så målar man hela väggen.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
C
mowatom skrev:
Och ja, hundradelar var det jag beskrev i exemplet, och det syns garanterat på 0500.
Det är förvisso sant att ögat (potentiellt) kan uppfatta nyansskillnader på mindre än en hundradel när man jämför dem sida vid sida, men här är det av bilden att döma en ganska väsentlig skillnad.

T Thullen skrev:
Kan ju va den gamla färgen som är missfärgad och smutsig med tiden också.
Fast nu var det den gamla färgen som var vitare. Låter osannolikt att den har vitnat med tiden.

P
C cpalm skrev:
Det är förvisso sant att ögat (potentiellt) kan uppfatta nyansskillnader på mindre än en hundradel när man jämför dem sida vid sida, men här är det av bilden att döma en ganska väsentlig skillnad.

Fast nu var det den gamla färgen som var vitare. Låter osannolikt att den har vitnat med tiden.
Absolut, jag pratar om ncs problem generellt. Det finns så mkt som kan fela. Jag och en kollega sprutade halva Telias förra koncept innan lev sade att de hade använt fel brytbas. Med kulöravvikelse som följd. Vi sprutade all inredning till hela Sverige…Men även med rätt bas osv, blir det lätt avvikelser. Vi köper 20 liters hinkar, kan tänka mig hur det slår på 3 eller 1 liters.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fast det där är ju fortfarande inte problem med NCS, det är ju receptet, blandningsutrustningen eller grundpigmenten som felar. NCS har inte med hur färgen blandas att göra utan med

hur den ser ut.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
Ganska övertygad om att du vet vad jag menar, oavsett argument. Kalla det ncs eller ral eller vad du vill. Problemen kvarstår oavsett om folk som inte jobbar med produkterna dagligen tycker och tänker till. Ingen skulle vara lyckligare än jag om Dietrich von Günther åkte runt och skällde ut färghandlare, samt kalibrerade deras maskiner.

• Haha
  • Gilla
Radhusfarsan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.