Att som nybörjare ge sig på traditionell bredspackling är något jag avråder starkt från. Jag har själv börjat där, både jag och alla som lekmän i min närhet upplever samma sak. Det tar enorm tid och slutfinshen blir inte riktigt 100.
På senare år har jag labbat med rullspackel, och vilken skillnad! Det går fortare och resultatet blir bättre!

Förarbetet är såklart extremt viktigt, men det ska jag inte fokusera på här då den informationen redan finns i mängder.

Först och främst gällande spackel kontra rullspackel. Så säger min erfarenhet att rullspackel största bluffen gällande prissättning. Jag har provat några olika fabrikat av rullspackel och varje gång upplever jag exakt samma sak, det är bara blandat i en lite lösare konsistens (läs mer vatten).
Så vill ni komma betydligt billigare undan så köp ett billigt spackel från Byggmax eller Bauhaus och blanda i vatten tills konsistensen är ungefär som en tjockare milkshake.

Sen till det verkliga tipset, en riktigt bred typ 80cm tvåhandsspackel. Fördelen med dessa är att det sitter ett väldigt tunt ”spackelblad” på 0.3mm monterat på en stabil bas. Det känns som bladet följer väggen men samtidigt gör det slätt. Tvåhandsfattningen gör det lättarbetat och det följsamma bladet gör det finishen bra.
Jag köpte min på tyska Ebay för halva priset ”Stalco Powermax 80cm”.

Denna typ av spackelspade verkar ovanlig i Sverige, men jag ser bara fördelar så den både är enklare att jobba med och ger bättre finish!

Redigerat:
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Ska erkänna att jag inte hade en aning om vad rullspackling va, så jag googlade lite och hittade en bra demo på hur man arbetar med det:

Bra tips från dig TS att man lika gärna kan köpa vanligt spackel på hink för lågpris och sedan blanda ut det :-)

• Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.